Springen naar inhoud

fosfor verkrijgen

• Log in om te kunnen reageren

1234567

1234567

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 12:57

Hoe kan ik het beste fosfor winnen.

1. kan dat door calciumfosfaat met natriumwaterstofcarbonaat en een klein beetje water te verhitten.
want ik heb dit ook al eens met calciumsulfaat gedaan en toen kreek ik natriumsulfide (Na2S) een orangje kleurige oplossing waar ik per elektrolyse pure zwavelkristallen uit kreeg. De reactie formule ging zo: NaHCO3 + CaSO4 + warmte = Na2S, CaCO3 en O
klopt dit zo ja lukt dit dan ook met calciumfosfaat in plaats van calciumsulfaat.

2. kan ik zelf fosfor winnenmet behulp van urine. Moet ik dan een elektrolyse op de urine doen of zo.

Ik wil graag fosfor hebben om er ontkalker voor m'n moeder van te maken met behulp van deze formule:
P2 + O2 = P2O2 + (H2O)2 = H3PO4.
Of is er een stof waar calciumfosfaat in oplost zo ja welke?
Want dan kan ik ook per elektrolyse fosfor winnen om later fosfozuur van te maken.
Ik kan er dan ook heel goed mijn aqaurium ruiten mee schoon maken.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 06 januari 2006 - 13:35

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 13:08

deze stoffen kopen (bijvoorbeeld bij Sigma-Aldrich) is een stuk makkelijker, en waarschijnlijk uiteindelijk ook nog goedkoper dan zelf gaan zitten knoeien..... bovendien hebben sommige chemische reacties onverwachte en vaak niet ongevaarlijke 'nevenreacties' tot gevolg :lol:

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 13:18

Ik denk het mss beter is om gewoon zo'n ontkalker te kopen, dat kost toch niet zo veel geld?
Je hebt er tevens een garantie op ofzo voor in het geval er iets uit lekt.

Terwijl als je het zelf doet en je fosforzuur kan lekken met alle gevolgen vandien.

Maar stel je bent niet te stoppen en wil dit toch doen:
dan snap ik niet goed waarom je fosforzuur op die manier (P2 + O2....) wilt maken of zelfs kan,
waarom zou je dat niet volgens deze manier doen?

3 H2SO4(l) + Ca3(PO4)2(s) + 6 H2O(l) 2 H3PO4(s) + 3 CaSO4·2H2O(s)

Veranderd door Dante, 06 januari 2006 - 13:20

1234567

1234567

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 13:36

Bedankt maar ik heb alleen geen zwavelzuur op dit moment. alleen in m'n accu maar ja dat laat ik mooi zitten anders is m'n accu stuk. Ik heb zelf een scheikundezet en probeer zelf graag allemaal stoffen te maken. dus ik vind het heel leuk om zelf te zien hoe dat allemaal gaat.
Ik was hier namelijk over na gaan denken toen ik een keer ergens in een tijdschrift las dat je een calciumrijke soep kon krijgen door botjes uit te koken in een soep. Toen dacht ik waar blijft de fosfor en de zuurstof dan als het calcium van het calciumfosfaat in botjes de soep in gaat. dus ik was gaan puzzelen met de reactie formules en ik kwam er maar niet helemaal uit maar het is ook heel leuk om rodefosfor met koperchloride te mengen en buiten voor de lol maar op veilige afstand in brand te laten vliegen waardoor je een fel blauwgroene vlam krijgt. en de resten die overblijven (fosforpentoxide) te mengen met water waardoor je fosforzuur verkrijgt. dus dubbelop plezier.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 18:34

Veel succes! Je lijkt me zeker een kandidaat voor een Darwin award! Geplaatste afbeelding

Gruson

Gruson

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 16:31

Fosforzuur kan je halen bij een bouwmarkt als ontkalker.

Alle manieren om fosfor te maken levert eerst P4 (witte fosfor) op.
Evt. kun je het doen overgaan tot rode fosfor door het van lucht afgesloten in het zonlicht te zetten.

Ik doe een experiment over het maken van witte fosfor als afsluitend onderzoek van de middelbare school. Het komt er op neer om een fosfaat (beste is natriumhexametafosfaat (NaPO3)6 te gebruiken i.c.m. een mengsel van aluminiumpoeder en SiO2. Dit plaats je in een stalen pijp,

Geplaatste afbeelding

en je verhit eerst langzaam tot zo'n 200 graden om het water eruit te krijgen, en dan tot zo'n 1300 graden celcius. De reactie

6 NaPO3 + 10Al + 3SiO2 ---> 3Na2SiO3 + 5Al2O3 + 1 1/2 P4

begint rond 750 °C en bij 1170 °C komt 98 % van de fosfor over.

Het uiteinde van je pijp laat je onder het water uitmonden, wat ervoor zorgt dat je gasvormig fosfor eerst overgaat naar colloidale witte fosfor en dan overgaat in brokjes.

Eventjes wat dingetjes rond de veiligheid / uitvoerbaarheid:

Je hebt hoge temperaturen nodig. Bunsenbranders halen dit niet, ook nietals er extra zuurstof toegevoerd wordt (eigen ervaring.) Acetyleen / propaanbranders zijn meer geschikt.

Het moet onder afwezigheid van lucht gebeuren. Mijn oplossing is door op de pijp een fles met argon te verbinden, en zo voor overdruk te zorgen.
Die overdruk is ook belangrijk als je pijp afkoelt, anders zuigt ie water op en krijg je een stoomexplosie.

Als je een waterstofverbinding in die pijp hebt zitten, is er kans op PH3 en P2H4 vorming. Het eerste is zeer giftig en licht ontvlambaar, het tweede is zelfontbrandbaar.
Beide worden geoxideerd door een kopersulfaatoplossing tot koper en koperfosfuren.

Toch draag ik tijdens het experiment een gasmasker met de benodigde filters.

En, witte fosfor zelf is ook niet zo heel gezond. Bij herhaalde blootstelling kunnen je botten wegrotten. Bij een enkele keer kan het lichaamsdeel waarmee je ermee in aanraking bent gekomen enige dagen verlamdachtig zijn.

Voor meer info:
Chemixtry
MSDB

Al met al vond ik het een uitdaging die het waard is aan te gaan. :lol:

Veranderd door Gruson, 08 januari 2006 - 16:33

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 17:15

Lijkt me niet echt een experiment voor thuis :lol: . Sterker nog, alleen als je je spullen HEEL goed voor elkaar hebt (afzuiging, gasmasker, beveiliging tegen brand en explosie, etc.) dan kun je dit overwegen. Anders: NIET DOEN. In ieder geval is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hier mee bezig te gaan.

Fosforzuur kun je trouwens gewoon bij de Gamma kopen voor EUR 4 per liter: ontkalker, literfles. Dit bevat 8% H3PO4 en is een kleurloze, redelijk zure oplossing. Door indampen kun je dit concentreren.

Bij sommige drogisten koop je 85% H3PO4, maar dat is wel een stuk lastiger te vinden. Dan moet je echt een 'ouderwetse' drogist hebben (dus geen DA, Kruidvat o.i.d.). Hier in het Noorden des lands zit nog zo'n drogist, maar ze worden helaas steeds dunner gezaaid.

Rode fosfor (99.8% zuiver!) kun je via Internet bestellen als particulier bij de juiste bronnen. Helaas heb je niet veel aan de officiele chemie-leveranciers, die doen geen zaken met particulieren. Met wat zoeken op forums als MSDB vind je wel geschikte bronnen.

Veranderd door woelen, 08 januari 2006 - 17:16

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 17:20

Ik doe een experiment over het maken van witte fosfor als afsluitend onderzoek van de middelbare school

Dit meen je niet; middelbare school experimenten met witte fosfor, acetyleen/ propaanbranders, gasmaskers, potentiële stoomexplosies, botten die weg rotten en lichaamsdelen die verlammen..... is dit serieus? :lol:

Gruson

Gruson

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 17:46

Dit is serieus. Voor de duidelijkheid: we krijgen hier deskundige begeleiding bij, en we gaan dit ook onder toezicht uitvoeren. We zijn nu nog bezig om alles in orde te maken om de benodigde temperatuur te krijgen, maar ik heb een overzicht gemaakt van de risico's die hier aan verbonden zijn. Mits wij een zeer degenlijk veiligheidplan hebben wordt dit goedgekeurd. Het mag misschien onverantwoord lijken, maar het is al meer mensen gelukt, getuige Polverone en BromicAcid.

Wat die stoomexplosie betreft: als je niet een al te dunne afvoerpijp hebt, is er geen gevaar op. Bovendien, als je een overdruk aan argon / CO2 / stikstof hebt, kan er nooit water naar binnen dringen.

Voor de rest: voorzorgsmaatregelen nemen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 18:03

Kan dat dan niet in apparatuur die wat professioneler (en dus veiliger!) is dan de door jou getoonde 'stalen pijp'? Ook zo'n door jou beschreven 'dikke' afvoerpijp kan bijv. haarscheurtjes hebben (bijna onzichtbaar), met alle gevolgen van dien :lol:

Ik had dezelfde reactie als bteunissen: DOEN ZE DIT OP SCHOOL?????

*chemaster*

*chemaster*

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2006 - 09:13

6 NaPO3 + 10Al + 3SiO2 ---> 3Na2SiO3 + 5Al2O3 + 1 1/2 P4

Hoe kan je nou 1,5 P4 krijgen :lol: IMHO denk ik dat het zo wordt:

6 Na2OP2O5 + 20 Al + 6 SiO2 --> 6 Na2SiO3 + 10 Al2O3 + 3 P4

Ik weet alleen niet of de formule van natriumhexametafosfaat (Na2OP2O5) goed is, heb ik van Hier. Maar als is die niet goed en die van jou wel komt hij er zo uit te zien: 12 NaPO3 + 20 Al + 6 SiO2 --> 6 Na2SiO3 + 10 Al2O3 + 3 P4

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2006 - 19:40

Dat is toch hetzelfde? Jouw reactievergelijkingen zijn goed, maar die andere ook.

Een veel simpeler voorbeeld:

H2 + ½O2 --> H2O <==>
2H2 + O2 --> 2H2O <==>
36H2 + 18O2 --> 36H2O

Een reactievergelijking is meestal eenduidig bepaald, op een factor na, die gelijk is voor alle moleculen/ionen, die in de reactie een rol spelen.

In de praktijk wordt vaak gekozen voor coefficienten, die zo simpel mogelijk zijn, maar wel geheeltallig zijn, maar een enkele keer zie je wel eens iets met breuken er in. In het voorbeeld voor vorming van water zou je dus meestal de tweede kiezen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures