'rare' (piek)analyse GC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

'rare' (piek)analyse GC

Hallo,

ik heb een chromatogram verkregen uit een GC-analyse, maar er verschijnt een 'rare' piek in. Ik heb kort het chromatogram in paint gemaakt:

Afbeelding

De laatste piek loopt niet scherp, maar hellend naar een zijde. Het probleem is dat deze langzaam ontstaat en dan snel naar nul klapt.

Dit fenomeen heeft een naampje.....

Wie weet het?

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 'rare' (piek)analyse GC

???

Je hebt het over de laatste piek in je chromatogram maar ik neem aan dat je de derde piek bedoelt? En wat bedoel je met "dat deze langzaam ontstaat en dan snel naar nul klapt?

Antw: Dat er eerst niks zit, dan een piekje ontstaat dat na elke injectie groter wordt en na een x-aantal injecties weer snel verdwenen is?

???

En alvast een paar vraagjes die wel gesteld zullen gaan worden: Welk monster, wat voor kolom, detector?

Edit: Wil je alleen de naam weten van dit fenomeen of wil je ook een mogelijke oorzaak (en oplossing)?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 45

Re: 'rare' (piek)analyse GC

Srry het is inderdaad de derde piek. Het langzame steigen is die helling (lineaire) en vrijwel recht naar beneden loopt >> naar nul klapt.

Het probleem is dat de docent dit fenomeen ook heeft. En je wilt toch iets meer kunnen vinden dan je docent :lol: . Maar dit is één injectie van het monster en dar zitten weldegelijk stoffen in.

ik ben een analyse verslag aan het maken... dus heb het fenomeen nodig, en een oorzaak/oplossing

Ik heb gebruikt:

- een monster van alkanen en alkanolen (onbekende samenstelling)

- GC met cappilaire kolom - ECTM-8 of 10

- Temp programma van 50 graden naar 200 graden, 10 graden per minuut.

- FID detector

Verder heb ik niets byzonders gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 'rare' (piek)analyse GC

Waarschijnlijk is de concentratie van "component 3" te hoog. De bent je kolom dan aan het overbeladen. Probeer een extra verdunning te maken of minder te injecteren. Zie ook hier (figuur 1 en bijbehorend verhaaltje). PDF!!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: 'rare' (piek)analyse GC

Dit fenomeen heeft een naampje.....
Dit verschijnsel heet "fronting". Inderdaad is dat zoals Raspoetin beschrijft het opbrengen van teveel monster.

Als de piek snel stijgt en langzaam terug naar nul gaat, zeg maar het spiegelbeeld, heet dat trouwens "tailing".
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer