Springen naar inhoud

[scheikunde] kaliumbepaling

• Log in om te kunnen reageren

Michael17

Michael17

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 10:17

Ik moet voor school de hoeveelheid kalium bepalen. Er zijn een paar reacties die ik niet snap.

ik heb het eerst laten neerslaan met natriumcobaltnitriet. Daarna heb ik het gefilterd. het residu heb ik in loog gedaan en het daarna gekookt. Daar ontstaat een zwarte neerslag. Die neerslag zou Co2O3 moeten zijn.. Daarna heb ik het kaliumnatriumcobaltnitriet laten reageren met permanganaat en zwavelzuur om vervolgens met oxalaat te kijken hoeveel permanganaat gereageerd heeft.

Ik kan uiteindelijk wel uitrekenen hoeveel permanganaat er gereageerd heeft met het kaliumnatriumcobaltnietriet, maar ik weet niet of alles klopt.

Mijn vraag gaat voornamelijk over het blauwe deel. Weet iemand wat het nut is van het maken van cobaltoxide? En hoe verloopt de reactie? Zou het kunnen dat er natriumcobaltnitriet in het filter achtergebleven is en dat deze bewerking nodig is om dat te verwijderen? Het neerslag verdwijnt weer als het bij het permanganaat komt.

Ik heb ook nog ergens deze reactievergelijking gemaakt. het gaat om de titratie van permagnaat met natriumoxalaat. Ik denk dat hij klopt maar ik wist niet zeker of de halfreactie van natriumoxalaat hetzelfde is als die van oxaalzuur. Weet iemand dat?
MnO4- +8 H+ + 5 e- -> Mn2+ + 4 H2O

NaC2O4(aq) -> 2 CO2 + 2 Na+ + 2e-

2MnO4- + 5NaC2O4 + 16H+ -> CO2 + Mn2+ + 10 Na+ +8 H2O

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2006 - 12:37

Nou, wat je kwijtraakt aan de reactie met je kaliumspulletje kan niet meer getitreerd worden toch? :lol:

Michael17

Michael17

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 22:16

Precies. Dat is het idee. Alles wat gereageerd heeft kan niet meer getitreerd worden. dus dan weet je heveel er was en dat is de bedoeling. In theorie had ik dus ook meteen gewoon met het permanganaat kunnen titreren maar ik denk dat dit een preciezere uitkomst geeft. Omdat de reactie zo makkelijker verloopt.

Ik heb er nog verder over nagedacht en mischien zorgt het loog gewoon dat het oplost en dat het neerslag een soort bijproduct is. Het was namelijk ook mogelijk om aan een uitkomst te komen door het product te wegen, en dat betekent dat er geen verontreiniging kan optreden.

maar dan weet ik nog niet wat voor reactie er afspeelt.

ik kom niet verder dan de beginstoffen en 1 van de eindstoffen en dat het blijkbaar omkeerbaar is, want bij de volgende reactie die plaatsvind is het geen uitgangsstof:

K2NaCo(NO2)63-*H2O(s) + OH- + H2O -> Co2O3*nH2O

Het kan ook zijn dat het een soort tussenstap is in deze reactie(komt uit de beschrijving van de proef)(als het geen tussenstap is is dit de volgende reactie) :

5Co(NO2)63-(aq) + 11 MnO4- + 28 H+ -> 5Co2+ +11 Mn2+ + 30 NO3-(aq)

Michael17

Michael17

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 20:28

deze draad mag weg van mij.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 januari 2006 - 16:57

We gooien niets weg er zullen altijd nog andere forum bezoekers zijn die er wat aan hebben :lol:

MvG Ron

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures