bloedwaarden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

bloedwaarden

Beste,

Ik ben hier maar een bleutje, weet niet of ik met mijn vraag bij jullie terecht kan.

Binnenkort gaat de arts een uitgebreid bloedonderzoek bij me doen ter opsporing van mogelijk nier-en hartfalen.

Aan welke enzymes, vitaminen, mineralen.....of.....kan de arts ien dat er iets mis zou zijn ?

Kan iemand me een beetje wijzer hierin maken a.u.b. ?

lieve groetjes,

alwayshappy

Re: bloedwaarden

Hallo Marleen,

Welom op het forum.

Het is tamelijk moeilijk om antwoord te geven op je vraag zonder dat je kunt aangeven om welk soort hart- en nierfalen het gaat.

Bij stoornissen aan het hart die het gevolg zijn van het niet goed funktioneren van de zenuwimpulsen kun je met bloedmetingen weing doen, bij een zuurstofgebrek door te weinig of geen bloedtoevoer, een hartinfarct kunnen ao CK-MB en een Trponine gemeten worden.

Om de nierfunktie te controleren kan het ureum en kreatininegehalte gemeten worden.

Andere test kunnen een inzicht geven in de mogelijke oorzaken zoals cholesterol en andere lipiden bij mogelijke hartproblemen.

Natrium, K, Chloride en Ca worden ook meestal gemeten om een inzicht te krijgen in de ionenbalans van het bloed.

Gerard

Berichten: 3

Re: bloedwaarden

Beste Gerard,

Hartelijk dank voor uw snel antwoord.

Het is zo dat er bij mij een doorbuigen is van beide mitralisklepbladen, alsook heb ik een wandverdikking van 80 %(1999).

Ook heb ik nog een klep ( ben de naam kwijt) met een lichte graad van insufficiëntie.

Hierbij heb ik nog een chronisch pijnprobleem waarvoor ik morfinederivaten neem.

Mijn grootste klachten zijn, enorm moe zijn, lage inspanningstollerantie, veel dorst, zweten en benauwd gevoel thv borstkas + omgekeerd dagritme wat betreft de urineproductie en tachycardie.

Heb nieuwe huisarts dewelke me melde dat hij een uitgebreid bloedonderzoek wil doen.

Daarom vroeg ik me af hoe ze dit nu kunnen opsporen in het bloed ?

Nogmaals dank voor uw antwoord,

alwayshappy

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: bloedwaarden

Bloed is natuurlijk een uitermate interessant "Orgaan" waaraan je goed kunt zien hoe bepaalde organen werken en of er eventuele dingen in het lichaam mis gaan.

Zoals Gerald al zegt is dat heel moeilijk om zonder waardes er iets over te zeggen meestal is het een combinatie van verschillende factoren die invloed kan hebben op de organen.

Bij een hart en nier problemen kun je uit het bloed wel veel halen alleen zou ik voor een nier probleem ook nog urine monsters meenemen in de analyse. Maar goed ik wil niet in het vaarwater van een arts zitten.

Als er nu echt iets kapot is aan een orgaan dan kunnen ze dit wel snel achter halen behulp van een bloedonderzoek. Voornamelijk de balans tussen voedingsstoffen en afvalstoffen is hierbij belangrijk en de balans van de iso enzymen spelen hierbij een belangrijke rol.

Ik zal zeggen laat het op dit gebied aan een arts over die kan je hier veel meer over vertellen en trouwens die verhalen zijn vaak lastig te volgen omdat je veel met vaktermen te maken hebt.

MvG Ron

Berichten: 3

Re: bloedwaarden

Beste,

Allen heel erg bedankt voor jullie uitleg en adviezen.

Trouwens hele goede site hebben jullie, boordevol interessante info waar ik nog veel uit kan leren...

Proficiat....

Marleen

Reageer