Suiker uit wort halen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Suiker uit wort halen

Eerst en vooral, hallo iedereen.

Ik zit in men 6de jaar secundair onderwijs. Moderne talen -Wetenschappen

Volgend jaar ga ik dus (hopelijk) naar de hogeschool/unief.

Nu heb ik toch wel een vraag.

Ik maak een werk over bier. Ik wil weten hoe ik het alcoholpercentage naar beneden krijg bij bier. Een pils heeft normaal gezien een Alc. Vol van 4.4 tot 5.5%

Ik wil dit naar ongeveer 3% krijgen (dus geen alcohol vrij bier of zeer lage %), en bovendien het aantal calorien een beetje laten dalen.

Omdat gist de suikers in wort omzet, dacht ik dus dat ik dit kan doen door gewoon een deel van de suikers uit het wort te halen vooraleer ik de gist toevoeg.

Is dit mogelijk om een deel van de suikers eruit te halen, en hoe doe ik dit.

En zoudne er hier nadelen aan verbonden zijn?

mvg, Robbe

Berichten: 592

Re: Suiker uit wort halen

Als gist zijn suikers uit wort haalt, waarom dan niet minder wort toevoegen?

Ik niets van bierbrouwen dus don't shoot als dat niet mag

Berichten: 2

Re: Suiker uit wort halen

Als je minder wort gebruikt al dat nadelig zijn voor de smaak denk ik. Het zal ofwel flets smaken, ofwel te bitter. Ten minste, dat denk ik toch

Berichten: 2.746

Re: Suiker uit wort halen

http://www.hobbybrouwen.nl/

hier zal je veel meer informatie vinden na zo'n vraag denk ik.

mijn idee is:

de omzetting van zetmeel naar suiker stoppen door de enzymen op de een of andere manier uit te schakelen op het juiste moment.

dus minder suiker => minder alcohol

Berichten: 266

Re: Suiker uit wort halen

wat dacht je van meer water toevoegen?

Berichten: 1.153

Re: Suiker uit wort halen

Als je minder wort gebruikt al dat nadelig zijn voor de smaak denk ik. Het zal ofwel flets smaken, ofwel te bitter. Ten minste, dat denk ik toch
Bij bier maken heb je niet alleen wort die de smaak maakt.

Inderdaad minder wort toevoegen helpt bij het verminderen van aantal suikers, maar bij bierproductie worden ALTIJD extra suikers toegevoegd voor de gisting, door dat niet te doen krijg je minder alcohol.

Maar als je bang bent om de smaak te niet te doen met te weinig wort, verminder dan ook hoeveelheid hop, mout, tarwe etc. Verhoog eventueel hoeveelheid kruiden.

Wat ook kan helpen om minder alcohol te krijgen is het rijpings proces te verkorten. Na een korte gist periode kan je de gist doden...zijn verschillende methoden voor, dan heb je minder alcohol, maar of het bier dan lekker is???

Berichten: 41

Re: Suiker uit wort halen

destileer de bier gewoon als er te veel alcohol in zit.

is toch net zo makkelijk :P

Berichten: 2.746

Re: Suiker uit wort halen

uitkoken dus

maar door de temperatuurverandering kan de smaak veranderen

Berichten: 592

Re: Suiker uit wort halen

Pauw schreef: destileer de bier gewoon als er te veel alcohol in zit.

is toch net zo makkelijk :P
Dan haal je er ook de CO2 uit en ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Berichten: 541

Re: Suiker uit wort halen

Ja maar CO2 kun je ook weer toevoegen dat is niet zo heel erg moeiljik

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Suiker uit wort halen

Dante schreef:
Pauw schreef: destileer de bier gewoon als er te veel alcohol in zit.

is toch net zo makkelijk :P
Dan haal je er ook de CO2 uit en ik denk niet dat dat de bedoeling is.
Volgens mij zit er standaard geen koolzuur in bier. Als je bij de cafés kijkt dan zie je bij elke tap wel een koolstofdioxidecilinder staan :P

Berichten: 740

Re: Suiker uit wort halen

Klopt inderdaad, als je bier brouwd heb je vrijwel dood bier, bij de fermentatie komt wel koolzuur vrij, maar dit blijft niet in het bier zitten!

Je hebt net als bij het merk Guinuss (weet ik veel hoe je dat schrijftt) wel een klein plastic bolletje met koolzuur. Als het blikje open gaat wordt, vermengd de koolzuur zich met het bier.

Deze bolletjes kan je misschien ook gebruiken :P

Berichten: 2.746

Re: Suiker uit wort halen

jongens jongens, de normale manier om CO2 in je bier te krijgen is:

als het bier klaar :P is om gebotteld te worden wordt er gewoon nog een klein beetje suiker aan toe gevoegd. die de gist dan omzet tot alcohol en CO2 als het flesje al gesloten is. maar als het bier voordien al verwarmd werd zal de gist dood zijn en moet er nieuwe gist toegevoegd worden. dat verloopt dan niet meer heel vlot denk ik, toch zeker niet volgens de regels van de kunst.

het uitkoken van de wort heeft dus geen invloed op de CO2 (maar: gist...) enkel zoals ik al zei op de smaak.

(ps: wie snapt de :P ? )

Reageer