Springen naar inhoud

Het Babylonische geloof en haar link met de huidige religies

• Log in om te kunnen reageren

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2005 - 23:04

Ik zag laatst in een documentaire iets over het Babylonische rijk, dat immens moet zijn geweest in zijn tijd. Ook hoorde ik daar over het Babylonische geloof met een aantal blijvend terugkerende zaken als de zon..

Weet iemand meer over dit babylonische geloof en kan iemand mij vertellen wat de link is met de huidige wereldreligies? Vroeg me namelijk af of er verbindingen bestaan tussen het oude Babylonische geloof en de huidige wereldgeloven..

Het enige wat ik kon vinden, komt van Wikipedia: 2 oude geschrifen; Atrahasis-epos en het Gilgamesh-epos.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 19:03

Wel Babylon is de wortel van de mens 1e echte religie,in de tijd waar ze nog in meerdere goden geloofden.Mensen in vrede naast elkaar leefde en niemand een ander iets opdrong.Helaas zijn die tijden door de komst van joden,christendom en islam veranderd.Deze geloven hebben de ideen van de sumerians gestolen en verdraait tot wat het geloof vandaag de dag is.
Hier een paar links naar boeken die je eens kunt bestellen (makkelijk via bol.com) en lezen.

http://www.dossierx....ent/view/76/29/

http://www.sitchin.com/booklist.htm

http://hiddenmysteri...productid=16472

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2005 - 19:44

Wel Babylon is de wortel van de mens 1e echte religie,in de tijd waar ze nog in meerdere goden geloofden.Mensen in vrede naast elkaar leefde en niemand een ander iets opdrong.  Blah blah blah...

Ik geloof niet dat het allemaal koek en ei was in Babilonie, zeker niet omdat je dit argument gebruikt om andere religies af te kraken.

Maar ik denk ook dat religie zich meer 'geevolueerd' heeft dan gewoon is ontstaan.

Ik hoorde laatst een special over stonehenge over hoe de maan dit volk beinvloeden. Zij gebruikte het aantal drie in combinatie met de maan vaak. (het waren in het algemeen een maan aanbiddend volk)
Wat ze vooral inspirerend vonden was de cycles van de maan die van geboorte tot volle, tot dood evolueert, en na een absentie van 3 nachten weer herboren is. Deze wedergeboorte na drie dagen is natuurlijk weer terug te vinden in het christelijk verhaal over Jezus zijn dood.

IkGewoon

IkGewoon

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 20:08

Wel Babylon is de wortel van de mens 1e echte religie,in de tijd waar ze nog in meerdere goden geloofden.Mensen in vrede naast elkaar leefde en niemand een ander iets opdrong.  Blah blah blah...

Ik geloof niet dat het allemaal koek en ei was in Babilonie, zeker niet omdat je dit argument gebruikt om andere religies af te kraken.

Maar ik denk ook dat religie zich meer 'geevolueerd' heeft dan gewoon is ontstaan.

Ik hoorde laatst een special over stonehenge over hoe de maan dit volk beinvloeden. Zij gebruikte het aantal drie in combinatie met de maan vaak. (het waren in het algemeen een maan aanbiddend volk)
Wat ze vooral inspirerend vonden was de cycles van de maan die van geboorte tot volle, tot dood evolueert, en na een absentie van 3 nachten weer herboren is. Deze wedergeboorte na drie dagen is natuurlijk weer terug te vinden in het christelijk verhaal over Jezus zijn dood.

Hoe kun je nou in een Maan geloven?? :roll:

Satyr: Hahahaha, jij beweert dus dat Babylon de wortelreligie was?? Nog nooit van gehoord, Hoe kom je erbij dat de andere religies dat hebben verandert?? De Torah, De Psalmen en de Indjiel zijn neergezonden als een leidtdraad voor de mensen. Natuurlijk zijn daarbij profeten neergezonden om de mensen naar het rechte pad te leiden. Als laatste is de Koran naar de mensheid neergezonden. God heeft ons geschapen om Hem te Aanbidden en Goede daden te verrichten.

Veertienhonderd jaar geleden heeft Allah de Qoer'aan als een boek ter leiding aan de mensheid neer gezonden. Hij riep de mensen op zich door de waarheid te laten leiden door zich aan de Qoer'aan te houden. Want het vers zegt immers: Maar het is niets anders dan een overdenking voor allen van de wereldwezens.(Qoer'aan 68:52)
Vanaf de eerste dag dat hij geopenbaard werd tot aan de dag des oordeels, zal dit laatste goddelijke boek de enige gids voor de mensheid blijven.

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 20:42

Gaan we het weer hebben over de onstaanstgeschiedenis van de koran? Dat is hier recentelijk reeds behandeld en vraagt niet om herhaling, dacht ik zo. Een kleinigheidje: het is nu het jaar 2005 en het oudste boek dat min of meer overeenstemt met de koran dateert van ca 750, dat is dus een goede 1250 jaar geleden, en geen 1400.

Babylonië was onder meer belangrijk omdat de joden daar voor een deel hun mosterd gehaald hebben. Het verhaal van de stortvloed zou zo uit Babylonische (?) mythologie komen. Er zijn nog vele andere joodse verhalen en concepten die uit die streek komen.

De christenen hebben voor een groot stuk de joodse verhalen overgenomen in de originele vorm, en de mohammedanen hebben veel joodse en christelijke verhalen in verhaspelde vorm in hun boek overgenomen. Het is dus niet onmogelijk dat er ook in de koran verhalen te vinden zijn die naar Babylonië kunnen teruggevoerd worden.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre
Ni de réussir pour persévérer
(Guillaume le Taciturne)

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2005 - 12:08

Veel van de demonen (of gevallen engelen) in zowel de thora, bijbel als koraan hebben de namen van babylonische of sumerische goden. Veel verhalen vertonen sterke overeenkomst, de babyloniers hadden bijv. ook al een zondvloedmythe.

Het christusverhaal (de wederopstanding dan) heeft denk ik meer worels in de Germaanse en Keltische traditie van de 'stervende god' (geassocieerd met de maan en de veranderende seizoenen).
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2005 - 12:30

Volgens mij zijn er zojuist enorme lappen tekst van IkGewoon verwijderd, zonder dat dit gemeld is.
Deze ellenlange verhalen hoorden thuis onder "het bedrog van Harun Yahya' en nog twee topics., waar peterdevis een slotje op heeft geplaatst zonder overigens zijn naam daarbij te vermelden.
Zo kan er gemakkelijk een misverstand ontstaan GJ-.

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2005 - 15:48

Ik heb inderdaad een aantal berichten verwijderd. Deze waren namelijk totaal niet on-topic (het was een verdediging resp. aanval op de koran en nog wat geruzie dat helemaal nergens over ging). Bovendien riepen een aantal er van bewust aggressie op.

Als je een bericht post dat totaal niets te maken heeft met de gestelde vraag en waarmee je duidelijk niet bezig bent om te helpen deze vraag beantwoord te krijgen, is het geheel je eigen risico dat het verwijderd wordt.

Stuur dit soort klachten overigens bij voorkeur via pb naar een moderator of beheerder.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2005 - 17:03

MOD: Als je niemand wil kwetsen, doe dat dan ook niet.

Verder is deze post niets meer dan propaganda. We leren niets over de religie in babilonie, enkel wat jouw ononderbwoude mening is over de drie religies. Ga hier nou niet op reageren, want offtopic posts, zoals deze zullen worden verwijdert.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2005 - 17:18

Het beeld wat ik hier uit de info kan halen (dank daar voor) bevestigt mijn vermoedens...

Het vreemde is dat het Vaticaan in verband wordt gebracht met Satanimse... :roll:

check plaatje van Vaticaan

In the middle of the Vatican's St Peter's square an obelisk has been placed. Seen from above the square represents a dot in a circle, thus doubling the fertility symbolism while the segmented circle also refers to the zodiac. Never mind that astrology is outlawed by the Catholic church... The obelisk was originally brought to Rome by Caligula in the 1st century AD, but it was Pope Sixtus V who had it resurrected in this particularly symbolic way in the 16th century

Ik vind het zo langzamerhand een beetje eng worden, dat media, politiek en religie niet kloppen... Roland weet je iets meer hiervan? Ik vermoed van wel en ik denk dat ik ongeveer hetzelfde beeld zal hebben..
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

• Gast

Geplaatst op 10 november 2005 - 18:05

Het beeld wat ik hier uit de info kan halen (dank daar voor) bevestigt mijn vermoedens...

Het vreemde is dat het Vaticaan in verband wordt gebracht met Satanimse...  :roll:  

In the middle of the Vatican's St Peter's square an obelisk has been placed. Seen from above the square represents a dot in a circle, thus doubling the fertility symbolism while the segmented circle also refers to the zodiac. Never mind that astrology is outlawed by the Catholic church... The obelisk was originally brought to Rome by Caligula in the 1st century AD, but it was Pope Sixtus V who had it resurrected in this particularly symbolic way in the 16th century

Ik vind het zo langzamerhand een beetje eng worden, dat media, politiek en religie niet kloppen... Roland weet je iets meer hiervan? Ik vermoed van wel en ik denk dat ik ongeveer hetzelfde beeld zal hebben..

:wink: de waarheid komt gewoon naar boven beste jongen.De wolf in schaapskleren.

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2005 - 18:24

[quote="PNCO"]Het beeld wat ik hier uit de info kan halen (dank daar voor) bevestigt mijn vermoedens...

Het vreemde is dat het Vaticaan in verband wordt gebracht met Satanimse... :roll:

[quote]In the middle of the Vatican's St Peter's square an obelisk has been placed. Seen from above the square represents a dot in a circle, thus doubling the fertility symbolism while the segmented circle also refers to the zodiac. Never mind that astrology is outlawed by the Catholic church... The obelisk was originally brought to Rome by Caligula in the 1st century AD, but it was Pope Sixtus V who had it resurrected in this particularly symbolic way in the 16th century[/quote]

Satanisme heeft hier niets mee te maken,het heet christendom.

www.exposingchristianity.com

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2005 - 20:20

ontopic graag

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2005 - 22:07

The adoption, use, and transformation of myths such as Atrahasis and the Epic of Gilgamesh to illustrate the origins of humankind are examples of the
dependency and the independence of the Yahwist author in regards to Mesopotamian religious ideology. The Yahwist author is undeniably a literary genius whose work still echoes loudly, thousands of years after composition. The Yahwist drew together elements from Atrahasis and the Epic of Gilgamesh, and other great literary works of his ancient Near Eastern neighbours, and then fused them in a unique manner. The resulting transformation of the ancient Near Eastern epics into a narrative that conformed to the Yahwist theology and worldview created an original Israelite primeval myth. These stories emerged as an original Hebrew composition with ancient Near Eastern roots. In employing these ancient Near Eastern motifs, the Yahwist conceptualized them and fashioned Israel's myths of origin. It is the uniqueness of this work that distinguishes the biblical tradition from other ancient Near Eastern traditions.

Uit dit artikel... interessant.. alle nu bestaande religies lijken dus voort te komen uit Mesopotamië.... want het Christendom en de Islam zijn toch net als het Joodse geloof semitische geloven?

En dan dit stuk van deze site:

Neglected, in the above article is _"Eden from an Anthropological view"_. Let me "digress" here a moment. I was an educator or teacher from 1967 to my retirement in 2002. I taught Art and Social Studies to Middle School students (ages 12-14 years of age). One of those Social Studies courses was World Geography. Only a few days ago, did it finally dawn on me what the Garden of Eden story was "really all about." Its about something I had taught my students in Geography classes for the past 30 years !  

I taught 7th Grade "Cultural Geography," man's inter-relationship to the land. The most important event in the history of mankind was when he ceased to be a roaming naked wild animal and became "civilized." This momentuous event was accomplished in the following manner: Speaking Anthropologically, man at first was an animal, he roamed naked with other beasts. He ate what they ate, wild herbs of the field and fruit from trees. He drank at watering holes with the animals. Then he became a "gatherer-hunter," still nomadic. Then the great revolution occured, man settled down, built villages and then cities, and became civilized and wore fine clothes made from plant fibers on looms. What made this "civilization" possible ? It was man's becoming a domesticator of animals for food and his becoming an agriculturalist, growing and raising food to eat. In Lower Mesopotamia, he achieved this via the creation of canals and irrigation sytems for gardens supporting fruit trees, vegetables, date palms, etc., said gardens being associated with a nearby village or city.

Even today, in the 21st century, the Great Civilizations are made possible by "the agriculturalist" or farmer who tends his "garden," which provides A SURPLUS OF FOOD, allowing others in the group or "society" to not have to spend their time scrounging for a mouthful to feed their empty bellies or their family's hunger. By contrast, primitive man who is still a nomadic "gatherer and hunter," spends most of his time seeking food, he has NO TIME to develop a civilization.  Also note that it is not unusual to find primitive man in the wilds, NAKED like Adam and Eve, and without shame. I know of no Great Civilization, whose people wander about naked, all are clothed.

It is _my understanding_ that the Sumerian myths about the who, what, why, where, and how of man coming to be created, is in reality, recalling a REAL EVENT of great importance, these myths recall that moment in time when man ceased to be a naked wild animal roaming with other animals, and settled down, became an agriculturalist (creating gardens for food) and Civilization began.

Please click here for 3rd milllennium BCE Sumerian pictures of NAKED MAN THE AGRICULTURAL SERVANT OF THE GODS, from which  _I understand_ the Hebrews drew their notion that A NAKED ADAM WAS AN AGRICULTURAL SERVANT OF A GOD.

Speaking from an Anthropological viewpoint, in reality, it was NOT a god or gods who taught man it was wrong to be naked, and provide him with clothes (as in the Sumerian Eridu Myth), nor was it the gods or a god who made man to tend his/their garden on the earth, teaching him "how" to be an agriculturalist. That great achievement was man's doing, not a god's. Man gave up being a nomadic "gatherer-hunter," gave up being naked, gave up roaming the wilds with animals. In Lower Mesopotamia he settled down, built canals, irrigation ditches, became an agriculturalist, raised food, grew plants which could be turned into cloth on looms. Man, via, experimentation, keen observation of nature (flora and fauna), and trial and error, developed Civilization and cities, NOT the gods or a god.

I understand with other scholars, that Genesis' myths regarding man's creation and being placed in a god's garden to till and tend it, in a state of nakedness, and then later leaving it to found cities (Cain) is nothing more than a "re-working" of earlier Sumerian motifs on how man came to be made, and cities and civilization came into being. The Sumerians possesed one of the world's earliest "great" civilizations with temples, ziggurats, canals, cities, writing, mathematics and calendars.  

The Sumerians were WRONG, the gods did NOT teach their ancestors all this ("the arts of civilization"), man achieved all this ON HIS OWN ACCORD. So, in a sense the Sumerian myths about man's creation and his cites are recalling man's _EVOLUTION_ from a naked ANIMAL TO A CLOTHES-WEARING CIVILIZED HUMAN BEING dwelling in cities.

Thus _I understand_ Genesis' "Garden of Eden" and creation of man by God, although a later re-working of Sumerian creation myths of how mankind came to be made by the gods, is in reality, a recollection of the greatest achivement ever made by man, his self-transformation from a wandering naked animal to a settled agriculturalist and city dweller, all made possible by man's becoming an agriculturalist, creating wonderous gardens capable of creating a "food-surplus" freeing his fellow men, so that they could apply themselves to discovering and developing the "arts of civilization."

So, man _was robbed_ by "priests" of his greatest intellectual achievement, his SELF-TRANSFORMATION from a naked animal roaming edin-the-plain to a clothes-wearing civilized man. The "priests" of Sumer ascribed man's "wearing of clothes" and "arts of civilization" to the gods teaching man that he should wear clothes, till and tend gardens and build cities. It would take some 6000 years for man's SELF-TRANSFORMATION from naked beast to clothes-wearing city-dweller to be _properly restored to man_ by the secular humanist disciplines of Archaeology and Anthropology, which arose in the course of the late 19th and 20th centuries, our modern era.

Dit zou kunnen betekenen dat er nooit goden zijn geweest..in ieder geval een interessante link met het ontstaan van de ontwikkeling van de mens..
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

GJ_

GJ_

• >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2005 - 09:19

Ik heb inderdaad een aantal berichten verwijderd. Deze waren namelijk totaal niet on-topic (het was een verdediging resp. aanval op de koran en nog wat geruzie dat helemaal nergens over ging). Bovendien riepen een aantal er van bewust aggressie op.

Gewraakte zin die inmiddels verwijderd is

En dat is geen aanval en roept geen agressie op? Ik reageerde hierop omdat er mensen zijn die hier een kompleet forum aan het kapen zijn voor anti-moslim propaganda. Waarom wordt dan uitgerekend die korte reaktie verwijderd en laat je bovenstaande beledigende posts staan?

----edit-------------------------
Overigens snap ik prima dat het even nodig is om met wat hardere hand te modereren.

Reactie Cassanne: de reden dat ik dat bericht had laten staan is dat de discussie anders niet meer te begrijpen is; ik zal de zin die jij noemt uit het betreffende bericht verwijderen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures