Zwaar water?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 39

Zwaar water?

Goeiemiddag,

"You have one hydrogen molecule. You fire a neutron at it with such speed that it gets 'stuck' in the atom. Then you combine that hydrogen molecule with one oxygen atom to form a new substance, not too much unlike water"

Wat is de wetenschappelijke benaming van wat je zonet gemaakt hebt?

Berichten: 2.035

Re: Zwaar water?

"Zwaar water" oftewel D2O.... "D" staat voor deuterium (2H). Zwaar water wordt het meest gebruikt als koelwater in kernreactoren.....

Berichten: 39

Re: Zwaar water?

Thx :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zwaar water?

Even om te zeuren: Is het resultaat geen HDO?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Zwaar water?

Zoals xaviersmet het vertelt wel. H2 + n --> HD (of is dat DH?)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: Zwaar water?

Het verhaal is zowiezo nogal verwarrend.... je schiet een neutron in een molecuul, en het blijft plakken aan "THE atom" <- dat klopt dus al niet...

Ik was dus 100% pragmatisch en ging er van uit dat men hier doelde op het veelvoorkomende zwaar water, niet op het uiterst zeldzame HDO :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zwaar water?

The Herminator schreef:
Ik was dus 100% pragmatisch en ging er van uit dat men hier doelde op het veelvoorkomende zwaar water, niet op het uiterst zeldzame HDO  :lol:
HDO is 0.03% van alle water dat je drinkt (0.3 gram per liter), D2O slechts 2x10-6%. Dat laatste is 0.02 gram per kubieke meter.... Het volume van de wereldzeeën in acht nemend, is HDO denk ik heel wat gewoner dan D2O [-X

Berichten: 2.035

Re: Zwaar water?

Heb je in deze fraaie berekening ook het (sinds 1943) door de mens geproduceerde D2O (voor de kerncentrales) meegenomen? Of alleen het in de natuur voorkomende HDO/D2O?

Ik zei namelijk "veelvoorkomend".... niet "gewoner" :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zwaar water?

The Herminator schreef: Heb je in deze fraaie berekening ook het (sinds 1943) door de mens geproduceerde D2O (voor de kerncentrales) meegenomen? Of alleen het in de natuur voorkomende HDO/D2O?

Ik zei namelijk "veelvoorkomend".... niet "gewoner" :lol:
We raken een beetje off-topic. Wat is "gewoon"?

De productie van zwaar water is gebaseerd op het scheiden van de deuterium-bevattende moleculen uit water of waterstof. Het maken van het isotoop door een kernreactie wordt hiervoor niet gebruikt.

Inderdaad laat dit proces de hoeveelheid D2O toenemen ten opzichte van de hoeveelheid HDO, maar ik weet niet of dat echt significant is..... Uit een enkele kubieke kilometer water kun je theoretisch 150 ton D2O maken, als ik zo rondlees denk ik dat er in de wereldgeschiedenis niet veel meer dan enkele honderden kubieke kilometers water zijn behandeld op deze manier....

Zie ook: http://www.fas.org/nuke/intro/nuke/heavy.htm en http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_water

Berichten: 2.035

Re: Zwaar water?

We raken een beetje off-topic. Wat is "gewoon"?

De productie van zwaar water is gebaseerd op het scheiden van de deuterium-bevattende moleculen uit water of waterstof. Het maken van het isotoop door een kernreactie wordt hiervoor niet gebruikt.

Inderdaad laat dit proces de hoeveelheid D2O toenemen ten opzichte van de hoeveelheid HDO, maar ik weet niet of dat echt significant is..... Uit een enkele kubieke kilometer water kun je theoretisch 150 ton D2O maken, als ik zo rondlees denk ik dat er in de wereldgeschiedenis niet veel meer dan enkele honderden kubieke kilometers water zijn behandeld op deze manier....

Zie ook: http://www.fas.org/nuke/intro/nuke/heavy.htm en http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_water
Inderdaad lichtelijk off-topic... ik heb ondertussen ook alweer spijt dat ik heb geprobeerd vraagsteller verder te helpen [-X

Ik vond vanmiddag een site over de productie van D2O (voor reactor-koelwater) met iets van 3500 ton/jaar (wereldwijd) sinds 1946... kan hem nu alleen niet meer terugvinden :lol:

Ik geef toe dat de hoeveelheid HDO gigantisch is gezien de hoeveelheid water op aarde, dus waarschijnlijk weegt het D2O er niet tegen op..... ik heb dan ook al weer spijt van de bewering dat D2O "veelvoorkomend" is...
Wat is "gewoon"?
You tell me: jij voerde dit begrip als eerste op in je post van gisteravond ;)

Reageer