Springen naar inhoud

adsorptie

• Log in om te kunnen reageren

Peertje

Peertje

• >250 berichten
  • 636 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 17:46

Ik zocht even iets op en toen zag ik dit:
Adsorptie treedt op aan het grensvlak van twee fasen. Dit kan het grensvlak vloeistof-vast, vloeistof-vloeitstof, vast-vloeistof of vast-gas zijn.
die vloeistof-vloeistof leek me raar, moet dat niet vloeistof-gas zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 17:57

Gooi maar eens wat olie in water, dan zie je toch echt een 'vloeistof/vloeistof grensvlak' ontstaan! :lol:

Overigens bestaan er inderdaad ook vloeistof-gas grensvlakken.....

Peertje

Peertje

• >250 berichten
  • 636 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 17:58

oh ja, foutje. maar kun je dan ook vast-vast en gas-gas hebben? en vloeistof-vast is toch eigenlijk t zelfde als vast-vloeistof?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 08 januari 2006 - 21:06

Vast-vast kan ja! Zet maar eens een glas op je houten tuintafel :lol:

Gas-gas lijkt mij lastiger. Mijn gevoel zegt me dat de interactie tussen naburige gasmoleculen te laag is om een meerlagensysteem te behouden, volgens mij mengen de gassen gewoon spontaan.

En ja, vloeistof-vast of vast-vloeistof is in principe hetzelfde. Misschien dat er een conventie is om de fase met de laagste dichtheid eerder te noemen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Peertje

Peertje

• >250 berichten
  • 636 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 21:13

ok, bedankt :lol: maar vast-vast heb je dus eigenlijk niet zoveel aan. als je ergens iets neerlegt is het al vast-vast.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2006 - 21:18

ok, bedankt :lol: maar vast-vast heb je dus eigenlijk niet zoveel aan. als je ergens iets neerlegt is het al vast-vast.

Niet helemaal waar, vraag dit maar eens aan een microelektronicus. Daar spelen grenslagen tussen vast en vast met al hun eigenschappen een rol. Inclusief adsorptie.

Alle gassen mengen inderdaad (onder alle mij bekende omstandigheden tenminste), dus gas-gas grenslagen bestaan niet. Hoe dat bij superkritische vloeistoffen zit laat ik maar even in het midden....

Peertje

Peertje

• >250 berichten
  • 636 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 21:19

ja ok, k hoef er ook niet heel diep op in te gaan. maar vroeg t me even af.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 21:38

Gas-gas lijkt mij lastiger. Mijn gevoel zegt me dat de interactie tussen naburige gasmoleculen te laag is om een meerlagensysteem te behouden, volgens mij mengen de gassen gewoon spontaan.

Dat klopt niet.... er zijn zat combinaties te bedenken van gassen waarbij het ene een dermate hogere dichtheid heeft dan het andere dat ze (zolang ze ongestoord worden gelaten) wel degelijk 'lagen' vormen :lol:

Peertje

Peertje

• >250 berichten
  • 636 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 21:43

dus dan zijn eigenlijk gewoon alle combinaties mogelijk (onder de goeie omstandigheden)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2006 - 22:08

er zijn zat combinaties te bedenken van gassen waarbij het ene een dermate hogere dichtheid heeft dan het andere dat ze (zolang ze ongestoord worden gelaten) wel degelijk 'lagen' vormen :lol:

Dat is geen scherp interface: dit is diffusie-gelimiteeerde scheiding. Thermodynamisch mengen die. Aan dat soort interfaces vindt geen adsorptie plaats.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2006 - 00:36

euh...we waren van adsorptie en 'scherpe' interfaces (dacht ik tenminste) overgegaan op soorten mogelijke grensvlakken, zeker gezien jouw opmerking:

volgens mij mengen de gassen gewoon spontaan

deze opmerking heeft toch niets met adsorptie, en alles met een mogelijk bestaan van een gas/gas-grensvlak te maken? Of heb ik iets gemist? :lol:

Thermodynamisch mengen, JA, maar afhankelijk van de soorten gassen kan dat LANG duren!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures