Springen naar inhoud

[scheikunde] Gehalte citroenzuur in sportdranken

• Log in om te kunnen reageren

tomme6

tomme6

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 18:44

Oke, ik moet morgen mijn profielwerkstuk inleveren, ben de hele vakantie bezig geweest, en ik kom er maar niet uit. Hoe kan ik in hemelsgodsnaam het gehalte citroenzuur bepalen dmv een titratie met 0.1M natronloog.

Ik heb een 100 ml oplossing gemaakt met 10 ml sportdrank en de rest demiwater.

na 0.88ml titraren kwam het omslag punt, we hadden als indicator fenolftaleinen gebruikt..

Weet iemand dus hoe ik dit moet oplossen?

BvD

Tom van de Meulenhof

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2006 - 20:41

Er zijn al verschillende titraties van citroenzuur op het forum genoemd. Gebruik de zoekmachine!

Als je iets eerder je vraag stelt kunnen we rustig aan een antwoord werken. De mensen die de antwoorden geven doen dat op vrijwillige basis, en een aanmaning tot spoed heeft een averechts effect....

tomme6

tomme6

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 22:05

Ik heb gezocht, en sommige threads waren al maanden oud, vandaar dat ik een nieuw topic open, de uitleg vond ik daarentegen ook veel te lastig, en ik hoef verder geen reking te houden met een zwak of sterk zuur..

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2006 - 22:09

Wat moet je nog weten dat je niet in die andere topics hebt gevonden?

Heb je de reactievergelijking?

edit: de chemie van dit soort verbindingen verandert niet. Zeker niet op een tijdschaal van maanden.....

Veranderd door rwwh, 08 januari 2006 - 22:10

tomme6

tomme6

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 22:27

Ik moet alleen weten hoe ik het gehalte citroenzuur uit kan rekenen..

Ja ik heb een reactievergelijking.

3H+ + X3-
Na+ + OH-

Reactievergelijking:

H+ + OH- -> H2O

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2006 - 15:16

citroenzuur is een vierwaardigzuur, Pka1 t/m pka4'=3,0 - 4,4 - 5,7 - 10,8

Om het gehalte in sportdrank te bepalen kun je de sportdrank het beste aanzuren tot net onder pH 3 en dan titreren tot pH 10.
Tijdens het titreren moet je bij elke toevoeging de pH opschrijven, je zult zien dat wanneer je het verschil tussen de onderlinge gemeten pH waardes uitrekend, je drie pH sprongen te zien krijgt. Het volume tussen twee sprongen * de molariteit van de loog/4 is het aantal mol citroenzuur. Je hebt drie sprongen dus je kunt twee keer het gehalte uitrekenen en dit middelen.
Ook is het raadsaam een keer zuiver citroenzuur op te lossen en dit te titreren om de meting te vergelijken, er kunnen andere zuren in sportdrank opgelost zitten.

Ook is het raadzaam stikstof door de sportdrank te leiden voor het meten om koolzuur uit te drijven.

Succes ermee,
Ruud

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 januari 2006 - 21:15

Tjonge, Ruud! Heb je dit ooit zelf zo gedaan?

Normaal gesproken spreekt men inderdaad over een driewaardig zuur: er zitten drie COOH groepen aan het molecuul waar je met NaOH-oplossing de H+ vanaf kunt halen. De drie evenwichtskonstanten liggen volgens mij veel te dicht bij elkaar om een gescheiden omslag te kunnen zien, die zie je pas (met je indicator) nadat alledrie de zuurgroepen zijn gedeprotoneerd. Je bepaalt dan, net als bij elke titratie, hoeveel mol NaOH je hebt gebruikt, rekent uit de vergelijking uit hoeveel mol citroenzuur dat was, en met behulp van het molgewicht hoeveel gram dat dan was. Combinatie met de hoeveelheid drank die je gebruikt hebt levert het gehalte. Dit is echt hetzelfde in ELKE titratie, dus dat zou je eerder gedaan moeten hebben!

Als de drank koolzuurhoudend is, kun je daar inderdaad last van hebben. Deze titratie neemt aan dat citroenzuur het enige zuur is dat in de drank aanwezig is.

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2006 - 08:31

Hoi RWWH,

Ik heb dit zeker ooit zelf gedaan, maar dit was wel met een computer gestuurde titratie eenheid, die alle omslagen zelf uitrekend.
Met een glazen buret en pen/papier is het inderdaad lastig.
Maar ik denk dat het wel zal lukken, ook al wordt de uitkomst niet echt nauwkeurig vermoed ik.
Het is in ieder geval een methode die gebruikt kan worden, mits de hoeveelheid citroenzuur groot genoeg is zodat de omslagen ver genoeg uit elkaar liggen.

Groeten Ruud

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 januari 2006 - 13:09

Zou je niet het omgekeerde kunnen doen? Een bekende overmaat loog erbij gooien en dan terugtitreren met een of ander zuur en de juiste indicator?

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2006 - 15:48

Of je nu van zuur naar alkalisch titreerd, of andersom maakt niet uit.
Het enige wat je wilt weten is de omslag punten( of de buffer punten, op de pKa''s) hiermee kun je dan een gehalte uitrekenen.
Ik zou niet weten hoe dit op een makkelijke manier met een indicator te doen zou zijn.

Ruud

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 januari 2006 - 17:29

Tuurlijk, maar zo weet je tenminste dat alle citroenzuur gedissociŽerd is :lol:

Veranderd door FsWd, 10 januari 2006 - 21:05

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 januari 2006 - 22:25

Tuurlijk, maar zo weet je tenminste dat alle citroenzuur gedissociŽerd is :lol:

Ja, en hoe weet je dan zeker dat je na de terugtitratie niet weer aan het protoneren gaat?

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 08:29

Nu snap ik wat fsWd eigenlijk bedoelde;

een terug titratie van een overmaat log als ik het goed heb!

ehhhh, volgens mij werkt een terugtitratie alleen als je door het toevoegen van een overmaat van iets een reactie is die geen evenwichts reactie is (onder gekozen omstandigheden).
Met citroenzuur zal dit niet werken denk ik, je kunt wel uitrekenen bij welke pH het weer begint te protoneren en tot die pH titreren, maar ik denk dat dat in de praktijk niet tot goede resultaten leid.

Groeten

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2006 - 14:12

Tuurlijk, maar zo weet je tenminste dat alle citroenzuur gedissociŽerd is  [-X

Ja, en hoe weet je dan zeker dat je na de terugtitratie niet weer aan het protoneren gaat?

Omdat loog een kleinere pKb heeft dan citroenzuur :lol:

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 14:21

fSwD

Leg eens uit?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures