Sensoren gezocht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Sensoren gezocht

Ik wil een apparaat maken wat de water waardes van mijn vijver water meet, nu ben ik eerst aan het bekijken wat ik nodig ben en waar ik dit kan halen.

De sensoren zijn echter moeilijk te vinden.

Honeywell en mettler toledo leveren wel wat sensoren maar niet alle die ik zoek.

Ik ben opzoek naar sensoren die het volgende kunnen meten:

Opgeloste zuurstof

Ammoniak(NH3) / Ammonium(NH4)

Nitraat(NO3)

Nitriet(NO2)

Redoxpotentiaal

PH waarde

Uiteraard mogen dit allemaal losse sensoren zijn.

Dus kortom, wie weet een leverancier of een goede omschrijving om op google te zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Sensoren gezocht

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22Ser...st+Box%22&meta=

alleen je zuurstof mis je nog

Ik heb gegoogled op "waterkwaliteit vijver nitraat nitriet zuurstof meten" voordat ik deze term kreeg.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 61

Re: Sensoren gezocht

Ja Raspoetin, deze testsets ken ik.

Het is echter mijn bedoeling om dit met een microcotroller uit te lezen, ik ben dus op zoek naar sensoren die een elektrisch signaal afgeven.

Ik had het misschien iets beter moeten omschrijven :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sensoren gezocht

pH waarde: pH sensor.

Redoxpotentiaal: voltmeter (ja echt waar :lol: )

De ammonium zal er als een zout inzitten, dus dit moet je met een geleidingsmeter doen. Dit kun je dan niet samen met de redoxpotentiaalmeter doen, die moet je dan even afzetten omdat je anders interferentie krijgt.

Misschien dat je voor nitraat en nitriet een UV-VIS meter kan gebruiken en die vervolgens kan calibreren op de golflengten die voor nitriet en nitraat de maximale extinctie geeft. Wel eerst met een blanco erlangs gaan. Dit moet je doen door een monster te maken waar alles inzit, behalve de te meten stof. Dus ook nitraat als je nitriet aan het calibreren bent.

Berichten: 61

Re: Sensoren gezocht

Ph waarde die lukt inderdaad wel vrij simpel.

Kan ik de redox gewoon meten met een voltmeter? het lijkt me niet dat ik gewoon de meetpennen in het water moet steken en dat daar een waarde uitkomt.

Het verhaal over de UV-VIS meter klinkt mij vrij ingewikkeld.

Alle sensoren kan ik wel vinden op de nitriet na dan, alleen ik hoop dat jullie wat meer leveranciers weten zodat ik wat meer keus heb.

De sensoren die ik nu heb gevonde kosten ongeveer 300 Euro per stuk dus ik wil ook kijken of er geen bedrijven zijn die dit goedkoper kunnen leveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sensoren gezocht

Hoe meet jij de spanning van een accu? Juist met een voltmeter. Hoe ontstaat die spanning? Juist, door een redoxreactie van loodoxide en loodsulfaat. :lol:

Berichten: 61

Re: Sensoren gezocht

Ik wil eens gaan proberen om de redox waarde te gaan meten met een voltmeter zoals FsWd aangeeft.

Zijn er echter nog dingen waar ik dan rekening mee moet houden zoals de afstand tussen de meetpennen etc ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sensoren gezocht

Ja, pak meetpennen van grafiet: anders heb je met een beetje pech geen meetpennen meer over :lol:

Berichten: 2.399

Re: Sensoren gezocht

Hoe meet jij de spanning van een accu? Juist met een voltmeter. Hoe ontstaat die spanning? Juist, door een redoxreactie van loodoxide en loodsulfaat. :lol:
Nee niet door de redoxreactie, maar door het redoxpotentiaal. Een ideale voltmeter geeft geen geleiding, dus treedt er ook geen redoxreactie op. De spanning kun je echter nog steeds aflezen [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sensoren gezocht

Okok maar in elk geval was het een goed idee :lol:

Berichten: 61

Re: Sensoren gezocht

Ik heb van iemand en meet apparaat gekregen waar ik PH en de temperatuur mee kan meten.

Nu staat er ook Ec in mS, wat betekent dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Sensoren gezocht

Volgens mij dat het apparaat ook in staat is om de geleidbaarheid van ionen in het water te meten als ik het niet verkeerd heb....

Es is de electrische geleiding en mS is een meeteenheid miliSiemens

Op deze site wordt het een en ander uitgelegd:

Uitleg

Uitleg

Jeroen.
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 1.153

Re: Sensoren gezocht

Volgens mij dat het apparaat ook in staat is om de geleidbaarheid van ionen in het water te meten als ik het niet verkeerd heb....
een pH meter is een apparaat dat zoiets doet....

Maar ik heb ooit (voor oud VU-ers bekend) bij een bootpracticum met een probe gewerkt waar al deze functie gecombineerd waren. Was op een boot van rijkswaterstaat. De Argus, misschien weten die ook nog wel een naam van de fabrikant ofzo.

Berichten: 61

Re: Sensoren gezocht

Bedankt Jeroen voor je links.

Als ik het goed begrijp meet je de geleidbaarheid van het water, deze wordt bepaalt door het totaal aan opgeloste stoffen in het water.

Dus hoe hoger de geleidbaarheid, hoe meer stoffen er opgelost zijn in het water.

Reageer