Springen naar inhoud

[scheikunde] Synthese 1-bromobutaan

• Log in om te kunnen reageren

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2006 - 09:50

Vraagje krijg net deze werkwijze voorgeschoteld. Nou was ik mij het volgende aan het afvragen. Wat bedoelen ze precies met water onoplosbare stoffen moet dat niet oplosbare stoffen zijn ?

- Doe 13,5 gram NaBr, 15 ml water en 10 ml of 1-butanol in een 100 ml rondbodemkolf.
- Koel het mengsel in een ijswaterbad, en doe er langzam 11,5ml geconcentreerd zwavelzuur bij. Koel de oplossing constant.
- Reflux voor 45 min
- Destileer de oplossing net zolang tot er geen water onoplosbare stoffen meer overkomen. Ongeveer bij 115 graden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 10 januari 2006 - 10:25

Ik neem aan dat ze met "in water onoplosbare stoffen" alles bedoelen wat niet mengt met water... wat ik begrijp is dat je net zolang moet doordestilleren totdat alles van de waterfase niet meer in je mengsel zit?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2006 - 11:06

Ja oke maar het reactie product broom-butaan heeft een kookpunt van 103-105 graden celsius deze zou dus ook mee gaan met de destilatie. Vraag me af wat er dan achterblijft

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2006 - 13:46

[QUOTE]Ik neem aan dat ze met "in water onoplosbare stoffen" alles bedoelen wat niet mengt met water... wat ik begrijp is dat je net zolang moet doordestilleren totdat alles van de waterfase niet meer in je mengsel zit? /QUOTE]

Er zit toch geen/nauwelijks water in je reactiemengsel? Enkel zwavelzuur, NaBr, evt butanol en sulfaatzouten.
Bij de destillatie verkrijg je dus je water onoplosbare n-broombutaan als destillaat. Het residue bestaat uit zwavelzuur, NaBr en natrium waterstofsulfaat.

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2006 - 13:48

bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures