[scheikunde] silicium

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

[scheikunde] silicium

ik moet een werkstuk maken over silicium, en ik heb een paar vraagjes:

Uit welke grondstof bestaat silicium?

Waar wordt die grondstof op aarde gevonden?

Hoe wordt die stof uit die grondstof gemaakt?

Hoeveel wordt ervan gemaakt per jaar?

Wat kost het?

Waar gebeurt dat in Nederland en de rest van de wereld?

Waar wordt silicium allemaal voor gebruikt?

Alvast bedankt :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] silicium

Heb je ooit gehoord van google?

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=silicium&meta=

Op bovenstaande link is echt alle info te verkrijgen die je wilt weten.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] silicium

een gewoon antwoord op de vraag kan toch ook? jij bent de expert er toch in?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] silicium

Ik ben geen expert hoor, maar als ik jou (betrouwbare!) info wil geven, dan kijk ik even op de zoekmachines. Daar vind ik dan meestal wat ik zoek.

En ik kan al die info wel copy/pasten in het tekstveld hier, maar omdat ik lui ben gaf ik je liever de link waarop jij dat allemaal zelf kan doen (het is jouw werkstuk, niet die van chemieforum.nl :lol: ).

En geloof me, jouw vragen zijn redelijk standaard zodat je binnen 10 minuten alle door jouw gewenste info hebt verkregen.

Edit: Typo
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] silicium

nou we hadden nog wat vragen en daar zijn wij 2 middagen aan het zoeken geweest. en als mensen hier het antwoord weten.....

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] silicium

Het doel van het maken van een werkstuk is dat je zelf opzoek gaat naar informatie. Je docent zal het ook net als ons wel weten. :lol:

Berichten: 541

Re: [scheikunde] silicium

kjik wij willen je best een eindje op weg helpen daar gaat het niet om. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij jouw huiswerk gaan maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] silicium

<table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderator opmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'>OK mensen, het punt is nu duidelijk. Vanaf nu aub weer inhoudelijk op de vraag reageren!</td></tr></table><div class='postcolor'>

Klaas Jan, ik zal proberen je een beetje op weg te helpen.

Silicium bestaat uit... silicium! Het is een chemisch element en dus een pure stof.

Ik geef je vast deze link waar je al heel wat aan informatie kan vinden! Maar meer vragen zijn natuurlijk welkom, als je ze een beetje specifieker kan stellen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] silicium

De eerste hit bij de google link hierboven:

http://www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/Si.htm
Silicium is het meest voorkomende electropositieve element
Een element dus. Geen grondstof.

Je vroeg nog:

Uit welke grondstof bestaat silicium?

Waar wordt die grondstof op aarde gevonden?

Hoe wordt die stof uit die grondstof gemaakt?

Bovenstaande vragen gaan dus niet op.

Uit dezelfde link als hierboven:

Silicium dioxide (SiO2), de meest voorkomende siliciumverbinding, is de meest voorkomende verbinding in de aardkorst. Meestal is het aanwezig als gewoon zand, maar het kan ook de vorm aannemen van quartz, rotskristal, amethyst, agaat, flint, jasper en opaal. Silicium dioxide wordt veel gebruikt tijdens de fabricage van glas en stenen. Silicagel, een colloide vorm van silicium dioxide, kan makkelijk vocht absorberen en wordt daarom gebruikt als droogmiddel.
4 van je vragen zijn nu al beantwoord.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] silicium

http://en.wikipedia.org/wiki/Silicium

Op bovenstaande link staat wat het kost (in 2000, maar dat zal niet zoveel schelen met nu).

Blijven alleen over:

Wat is de jaarlijkse wereldproductie

Waar wordt silicium gewonnen of gezuiverd (in NL en daarbuiten).

Mag ik wel zo vrij zijn om te vragen hoe of waar je die twee middagen dan gezocht hebt?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] silicium

weet iemand het antwoord?

en ik heb gewoon op google gezocht, en uiteindelijk gevonden, maar dat waren andere vragen :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] silicium

klaas jan schreef:

en ik heb gewoon op google gezocht, en uiteindelijk gevonden, maar dat waren andere vragen :lol:
Zou je dat nog een keer willen typen, alleen dan op een manier dat ik het begrijp?

Je hebt op Google iets gezocht en gevonden maar dat was wat anders? En datgene wat je gevonden hebt, zijn dan toch antwoorden op je vraag??
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 592

Re: [scheikunde] silicium

Dit heb ik gevonden:

World production of ferrosilicon has been approximately 4 million metric tons (gross weight) per year over the past five years. Production of silicon metal in the world, with the exclusion of China, has been about 645,000 metric tons per year. Although firm data are lacking, China"s production of silicon metal is believed to be the world"s largest. China"s annual output of silicon metal was estimated at about 300,000 metric tons in 2002.

On a silicon content basis, Western world consumption of ferrosilicon averages about 1.7 million metric tons per year, and silicon metal averages about 968,000 metric tons per year. Because of its abundance in Earth"s crust, silica reserves around the world are more than adequate to sustain silicon production levels ind

finitely.

en DIT

SINOSI Silica Mine Resources

Our mines cover the provinces of Hebei, Jiangsu, Sichuan, Tibet, Gansu, Shanxi, Anhui, and Jiangxi provinces in China. At the mean time, we also choose some mine sites in India and Vietnam etc. The contain of the silica mine sites for which we have and share mining licenses is more than 500,000,000 Metric Tons and 8,000,000metric tons of them can reach the grade of crystal.

SinoSi Silica Material Products

SINOSI can supply mainly 16 series and over 300 types of products in silica material products with competitive marketing value. Some products list as below:

1. 100,000 ton/year silica mine with SiO2 more than 99%

2. 1,000,000 ton/year silica sand with SiO2 more than 95% for glass industry.

3. 30,000 ton/year high purity and fined sand with SiO2 more than 99.9%

4. 10,000 ton/year top purity silica material with SiO2 more than 99.9%

5. 30,000 ton/year fused silica block and powder

6. 50,000 ton/year crystal, fused silica powder and silicon metal powder

7. 10,000 ton/year quartz tube, rod, disc, etc.

8. 30,000 ton/year silicon metal and Ferro Silicon

9. Several ten thousands of tons of Kaolin clay , barytes, Rock Phosphate and many other non-metallic materials base

meer hierover

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] silicium

http://minerals.usgs.gov/minerals/pubs/com...icon/760301.pdf

Waar het geproduceerd wordt.

Tadaa! Klaar
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] silicium

dankjewel :lol:

Gesloten