BR --> C=O reactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

BR --> C=O reactie

Hellow,

ik ben op zoek naar een uitleg over de volgende reactie.

Het gaat mij met name om de substitutie van het BR met C=O gedeelte...

Is dit bij toeval een naamreactie?Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: BR --> C=O reactie

Hydroboratie-oxidatie.

Berichten: 45

Re: BR --> C=O reactie

owkee das ook leuk ;)

Maar goed, een reactiemechanisme ofzo :lol: :lol: heb je die ook, of kun je tips geven, want uit het tweede gedeelte kom ik echt niet [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: BR --> C=O reactie

Het is in ieder geval niet simpelweg een hydroboratie-oxidatie zoals FsWd suggereert. Bij een hydroborering-oxidatie reactiesequentie wordt geen CO gebruikt en zul je in dit geval trans-2-(2-hydroxyethyl)cyclohexanol als eindproduct krijgen.

De eerste stap van de reactie lukt wel neem ik aan? Dit is een dubbele hydroborering. De vinylgroep zal als eerste reageren gevolgd door de tweed intramoleculaire (=snelle) hydroborering. Dit type additie geeft 2x selectief anti-markovnikov product (B aan het minst gesubstitueerde C-atoom) en enkel cis-additie. Deze selectiviteit komt voort uit het cyclische C-C-B-H intermediair van de reactie en verklaart de stereochemie van het tussenproduct wat je vormt.

De tweede stap is iets ingewikkelder en bestaat uit een carbonylering (CO, H2O) en een oxidatie (H2O2, NaOAc) stap. Het CO coördineerd met zijn koolstofatoom aan de lege p-orbitaal van het booratoom en vormt een zwak complex (NB: water kan dit ook doen, er zal dus competitie zijn, maar dat terzijde). Vervolgens krijg je een tweetal 1,2-alkylmigraties die typisch zijn voor alkylboranen. De reden dat de R-groep aan het booratoom hier niet aan mee doet is dat dit een 'bulky' (sterisch gehinderde) groep is (bijv een 1,1,2-trimethylpropyl-groep). De 'kleinere' primaire en secundaire alkylgroepen doen dit makkelijker.

Na deze migraties krijg je een dialkylhydroxyboraan intermediair. Met waterstofperoxide verbreek je de B-C bindingen en genereer je het hydraat van je keton wat snel vervalt in je eindproduct (het keton).

Plaatje:

Afbeelding

Voor zover ik weet is dit geen naamreactie. Het blijft dus bij het op volgorde noemen van de afzonderlijke stappen: hydroborering-carbonylering-oxidatie.

PS: wat is in jouw geval de R-groep?

Berichten: 45

Re: BR --> C=O reactie

de R-groep is niet weergegeven, dus neem ik aan niet heel belangrijk, ga uit van methyl

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: BR --> C=O reactie

de R-groep is niet weergegeven, dus neem ik aan niet heel belangrijk, ga uit van methyl
Dat is dus eigenlijk wel belangrijk. Wanneer het een methyl is dan is de kans groot dat je niet het ring-gesloten keton krijgt maar een methylketon. Het is van groot belang dat dit een alkylgroep met grote sterische hindering is.

Reageer