eiwitbepaling kaas

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

eiwitbepaling kaas

Ik wil een eiwitbepaling uitvoeren op kaas. Ik heb gelezen over de Kjeldahl methode en de Dumal methode. Kan vinden hoe eiwitbepalingen uit te voeren op sprinkhanen, rundvlees en melk. Maar bij de meeste uitvoeringen heb je een droge stof nodig of een vloeistof. Nu heb ik het idee dat kaas hier tussen in zit. Hoe kan ik dit aanpakken?

Alvast bedankt

Berichten: 740

Re: eiwitbepaling kaas

Als je het vocht uit de kaas kan krijgen heb je wel een soort van droge stof, of neem hele oude kaas, daar zit maar weinig vocht in.

Berichten: 4

Re: eiwitbepaling kaas

Klopt inderdaad, maar we moeten de bepaling uitvoeren op een eigen gemaakte kaas die 4 weken heeft gelegen. We hebben geen tijd omde kaas ouder te maken;) Drogen kan dus niet.

Zat eraan te denken om kaas vloeibaar te maken in olie onder verwarming, maar weet ook niet hoe warm dit mag zijn zonder de eiwit af te breken.

Is de biureetmethode ook een goede methode?

groetjes Eef

Re: eiwitbepaling kaas

De biureetmethode is een goede methode om eiwit te bepalen.

Ik zou een klein beetje kaas zeer fijnmalen in een vijzel en dan bij 50 graden drogen en kijken of je dan direct met biureet het poeder kunt oplossen en meten.

Werk dit niet dan zou ik de droge kaas extraheren met een organisch oplosmiddel om het vet te verwijderen drogen en dan met biureet aan de slag.

Gerard

Berichten: 592

Re: eiwitbepaling kaas

eiwitgehalte in levensmiddelen hebben wij bepaald door te drogen in de droogstoof.

en dan via kjeldahl je stikstof bepalen, via een omrekeningsfactor kan je dan je hoeveelheid eiwit bepalen.

Berichten: 4

Re: eiwitbepaling kaas

Thank you all very much;)

Reageer