[scheikunde] pH meting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] pH meting

Hallo,

Ik heb als onderwerp voor mijn PWS "Zuren en basen", en ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben welke stoffen ik het beste kan gebruiken om de pH van te bepalen, en hoe je dat het beste kan doen.

Graag stoffen die ik particulier kan verkrijgen.

Alvast bedankt,

Bryan Maertzdorf

Bas Kisters

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] pH meting

Das simpel:

Schoonmaakazijn

Tafelazijn

Gootsteenontstopper

Ammoniak

Alle dranken:

melk

cola

sinaasappelsap

spa blauw

spa rood

enz

enz

enz

Of bedoel je HOE je de pH met eenvoudige dingen kan meten (dus een huis, tuin en keuken pH-meter??
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 198

Re: [scheikunde] pH meting

er bestaan pH-meters, mss heb je die op school

anders titraren, dat denk ik gaat nog wel met normale vloeistoffen,

al moetje wel zorgen dat je zeker bent dat het verkleud, ander kun je lang bezig zijn Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] pH meting

In principe kun je van elke vloeistof wel een pH meten.

Het verschil zit hem in de methode van het meten bijvoorbeeld een pH papiertje of een geijkte pH meter.

Bij een pH papiertje moet je juist stoffen gebruiken waarbij je grote verschillen kunt zien en bij de geijkte pH meter kun je de kleine verschillen ook detecteren.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] pH meting

biochemiefreak schreef: In principe kun je van elke vloeistof wel een pH meten.
Nou dat weet ik zo net nog niet....

Er moeten ionen in zitten voor de geleiding. Van zuiver water bijvoorbeeld kun je de pH niet meten. Hier zal toch wat (bijvoorbeeld) een paar druppels van (een liefst verzadigde) KOH oplossing aan toegevoegd moeten worden.

Enne, kwik?

Of benzine?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH meting

Zuiver water bevat nog steeds ionen!

Bovendien kan je wel degelijk van elke oplossing een pH bepalen, dat is immers gedefinieerd als -log [H+]. Alleen is de waarde van de pH iets dat in verschillende vloeistoffen verschillende betekenissen heeft.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: [scheikunde] pH meting

Bovendien kan je wel degelijk van elke oplossing een pH bepalen, dat is immers gedefinieerd als -log [H+]. Alleen is de waarde van de pH iets dat in verschillende vloeistoffen verschillende betekenissen heeft


hoe zat het ook alweer zie dit topic

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...opic=4543&st=25

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] pH meting

Volgens de Europese Pharmacopoeia en die van de VS moeten er aan ultrapuur water een paar druppels (0.3 ml per 100 ml) van een verzadigde KCl oplossing worden toegevoegd. Waarom is dat dan? Ik dacht altijd voor geleiding?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] pH meting

Of bedoel je HOE je de pH met eenvoudige dingen kan meten (dus een huis, tuin en keuken pH-meter??
Dat ook, ik wil namelijk een proef hierover opnemen in het verslag, maar ik weet niet zo goed hoe ik de proef het beste kan uitvoeren.

Berichten: 198

Re: [scheikunde] pH meting

hmmm

probeer mss zo'n sport-drankje te titreren of zo

er loop hier ergens een topic over hoeveel citroenzuur er in zit

Reageer