CaSO4 en CaPO4 oplossen.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 41

CaSO4 en CaPO4 oplossen.

Weet iemand waar CaSO4 en CaPO4 in oplossen?

Dit is dan leuk om elektrolyse op te doen. Ik heb op TV gezien dat ze tanden oplosten in een of ander zuur. Ik dacht fosforzuur maar dat weet ik niet zeker. en tanden bestaan voor een groot deel uit calciumfosfaat en een klein deel uit calciumsulfaat en calciumfluoride. Het lijkt me wel leuk om te zien hoe een kippenbotje oplost.

Berichten: 1.122

Re: CaSO4 en CaPO4 oplossen.

Cola!!! Al zal het kippenbotje niet in zijn geheel oplossen. Enkel de kalk. Dus na een nachtje weken kun je het botje de volgende ochtend alle kanten op buigen. Fosforzuur kan trouwens best kloppen, dat zit (als is het maar weinig) ook in cola. Naast bezoëzuur en natuurlijk heel veel koolzuur.

Grtz Bas

Berichten: 198

Re: CaSO4 en CaPO4 oplossen.

tandglazuur is eigenlijk hydroxyapatiet Ca5(PO4)3OH

Die OH-groep wordt ook wel vervangen door F maar dat hangt gewoon af van hoeveel je je tanden poetst en hoeveel Fluor daar dan in zit :lol:

Berichten: 3.145

Re: CaSO4 en CaPO4 oplossen.

Pauw schreef: Weet iemand waar CaSO4 en CaPO4 in oplossen?

Dit is dan leuk om elektrolyse op te doen. Ik heb op TV gezien dat ze tanden oplosten in een of ander zuur. Ik dacht fosforzuur maar dat weet ik niet zeker. en tanden bestaan voor een groot deel uit calciumfosfaat en een klein deel uit calciumsulfaat en calciumfluoride. Het lijkt me wel leuk om te zien hoe een kippenbotje oplost.
CaPO4 bestaat niet, dat moet zijn Ca3(PO4)2.

Voor CaSO4 (gips) kan ik eigenlijk niets bedenken. Dit is onoplosbaar in zuren, want het is een zout, dat zelf is afgeleid van een sterk zuur (zwavelzuur).

Ca3(PO4)2 lost goed op in sterke zuren als zoutzuur en salpeterzuur (niet in zwavelzuur, want dan vormt zich onoplosbaar CaSO4.

Calcium fluoride lost ook niet op in waterige oplossingen. Dit is een stof met zo'n stevig kristalrooster dat eigenlijk alleen geconcentreerd heet zwavelzuur voldoet.

Als jij botjes en/of tanden (deels) wilt oplossen, gebruik dan verdund zoutzuur, wat te krijgen is bij een bouwmarkt als de Gamma.

Reageer