[scheikunde] Redox en NO3-

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

[scheikunde] Redox en NO3-

Hoi!

Ik heb een vraag mbt redox reacties. In BINAS staat

NO3- + H2O(l) + 2 e- -> NO2- + OH- +0,01 vlak boven

2 H+ + 2 e- H2(g) 0

mijn lerares scheikunde had het erover dat dit niet zou kunnen, omdat anders heel veel redox reacties met NO3- gaan verlopen, omdat veel zouten opgelost worden in combinatie met een NO3-. In de oude BINAS stond NO3- er niet in, of niet op die plaats in ieder geval.

Wie weet hier het fijne van?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Redox en NO3-

NO3- werkt bij lage concentraties nauwelijks oxiderend. Enkel bij geconcentreerde salpeterzuuroplossingen zal dit gemakkelijk andere verbindingen oxideren.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Redox en NO3-

Dus ik kan dit eigenlijk gewoon negeren in mijn binas?

Als ik bijvoorbeeld een reactie tussen zink en kopernitraat moet opschrijven, hoef ik dus niet te kijken naar de NO3-?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Redox en NO3-

klopt.

Helemaal in relatief neutraal milieu (de koper(II)nitraatoplossing) zal het nitraation zeker niet oxiderend werken, enkel pas in sterk zuur milieu.

ps: nitraat is NO3-en niet NO3-

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Redox en NO3-

Jah idd.. typo Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Redox en NO3-

hiljolodewijk schreef: Hoi!

Ik heb een vraag mbt redox reacties. In BINAS staat

NO3- + H2O(l) + 2 e- -> NO2- + OH- +0,01 vlak boven

2 H+ + 2 e- H2(g) 0

mijn lerares scheikunde had het erover dat dit niet zou kunnen, omdat anders heel veel redox reacties met NO3- gaan verlopen, omdat veel zouten opgelost worden in combinatie met een NO3-. In de oude BINAS stond NO3- er niet in, of niet op die plaats in ieder geval.

Wie weet hier het fijne van?
Thermodynamisch klopt dit verhaal uit BINAS wel, maar er is onder die reactie condities nauwelijks een mechanisme, waarlangs de reactie kan verlopen.

Net zoiets als perchloraat, dat te boek staat als sterke oxidator, maar in waterige oplossing nauwelijks oxiderend werkt (nog minder dan nitraat), tenzij de concentratie erg hoog wordt en de pH erg laag (bijv. bij 72+ % perchloorzuur).

Zie het als een stuwmeer, vol met water en een enorme dam er voor. Dat water bevat een enorme hoeveelheid potentiele energie, maar er is geen weg voor dat water, om die energie af te geven. Pas als er een opening in de dam wordt gemaakt, stroomt het water naar beneden en geeft het zijn potentiele energie af. Zo bevat nitraat (en ook perchloraat) veel potentiele energie, maar is deze energie in waterige oplossing nauwelijks beschikbaar. Als droge stof bij hogere temperatuur of als sterk geconcentreerd zuur wordt het ineens een ander verhaal, omdat er andere reactiemechanismen mogelijk zijn, waardoor de reactie wel kan verlopen.

Reageer