Springen naar inhoud

evenwicht van ammoniak bij (P,T) constant

• Log in om te kunnen reageren

jorisboris

jorisboris

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 20:33

hallo,

in mijn handboek scheikunde staat volgende redenering:

als je bij (P,T) = constant bij een reactie 2 NH3 <-> N2+3H2 met meer dan 50 mol% N2 nog meer N2 toevoegt, zal het volume vergroten en zal er nog extra N2 worden aangemaakt.

Ik dacht echter dat de reactie naar links zou gaan omdat N2 wil wegreageren, en, omdat de druk constant is en het volume per mol gas kleiner wordt (want er wordt meer mol product toegevoegd), de reactie nog eens extra naar links zou gaan om het volume per mol gas te vergroten.

waar zit mijn fout?

groeten,

Joris

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 11 januari 2006 - 21:30

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 11 januari 2006 - 21:40

Volgens mij gebeurt er het volgende; ik hoop dat ik het duidelijk kan uitleggen.

Het volume per mol gas wordt niet kleiner; aangezien de druk constant blijft zal 1 mol gas nog steeds evenveel volume innemen. Het totale volume zal dus toenemen.

De fractie van N2 neemt toe; als zodanig zal uit de evenwichtsvoorwaarde blijken dat er ook meer waterstof geproduceerd zal worden. Er zal dus extra reactie naar rechts optreden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

jorisboris

jorisboris

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 22:18

het is mij nog niet helemaal duidelijk, en volgens mij ga ik het nu wel heel ingewikkeld maken maar ik ga proberen te verwoorden wat ik nu denk:

omdat er meer N2 wordt bijgevoegd en omdat de druk niet mag stijgen, moet dus het totaal volume groter worden zodat het volume per mol gas gelijk blijft (is dit wat u bedoelt?).

als ik nu echter hierop verder redeneer, krijg ik het volgende:

het volume wordt dus groter, maar omdat een gedeelte van de toegevoegde N2 wegreageert, zal de reactie toch nog naar links opgaan en dus meer NH3 vormen, zo krijg je echter een vermindering van volume per mol gas, dat weer tegengewerkt gaat worden door de reactie waardoor het evenwicht terug naar rechts verschuift, maar het evenwicht kan maximaal naar rechts verschuiven totdat je terug bent bij een concentratie aan N2 die gelijk is aan de beginconcentratie N2 (na toevoeging van de extra N2) want anders wordt het volume per mol gas weer kleiner dan oorspronkelijk.

ik denk dat ik het hier redelijk moeilijk gemaakt heb, maar waar het op neer komt is dat, zelfs al blijft het volume per mol gas na toevoeging van N2 gelijk, dan nog zie ik geen aanleiding om nog meer N2 te vormen en zodoende het volume per mol gas te verkleinen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2006 - 22:51

Ehm als je meer N2 toevoegt, zal de reactie toch juist naar links verlopen? De druk blijft gelijk, het volume blijft gelijk en volgens de wet van de kleinste dwang zal er meer ammoniakgas ontstaan

jorisboris

jorisboris

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2006 - 09:36

de reactie gaat eerst naar links verlopen denk ik, maar omdat de totale druk gelijk moet blijven, moet de som van de partieeldrukken ook gelijk blijven, waardoor de reactie mogelijk terug in de richting van N2 en H2 zal opgaan, alleen kan er volgens mij nooit mťťr N2 gevormd worden als er in het mengsel aanwezig was na toevoeging van N2.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures