Competentiegericht onderwijs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

Competentiegericht onderwijs

Afgelopen augustus ben ik begonnen aan de opleiding Applied Science bij Fontys Hogescholen in Eindhoven.

Bij deze opleiding wordt er gewerkt met competenties. (bewijsmateriaal verzamelen en daarmee aantonen of je over bepaalde vaardigheden op een niveau beschikt). Er zijn geen tentamens enzo.

Dit is een redelijk nieuwe onderwijsmethode. Zelf heb ik er nog niet zo'n positieve ervaringen mee, je weet namelijk niet waar je staat en het is allemaal heel erg vaag. De studenten dienen concreet te zijn, vannuit de opleiding zelf is er weinig contreets.

Hoe denken jullie over deze onderwijsmethode???

Berichten: 740

Re: Competentiegericht onderwijs

Ik ben nog steeds met plezier student dussss :lol:

Ik zelf vind het een goede manier van onderwijs en het wordt op steeds meer HBO instellingen gebruik gemaakt van deze methode.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Competentiegericht onderwijs

Ik heb het één jaar in Alkmaar gehad, en was overwegend niet zo positief.. Er zijn veel mensen die niet om kunnen gaan met die tentamen-afwezigheid...

Maar misschien kwam dat ook omdat het het 1ste jaar was dat het daar werd ingevoerd...

Hier in Eindhoven hebben ze aan de TU nu wel niet vakgebonden competenties.. Dat werkt wel beter. Het is een onderdeel van een goed curriculum.

Mijn stelling is: Door het competentie gerichte onderwijs gaat de kwaliteit van onderwijs omlaag.

Berichten: 106

Re: Competentiegericht onderwijs

ik moet ook competenties verzamelen maar heb ook tentamens.

deze opzet is nieuw bij applied science op de han in nijmegen.

Ik zelf vindt het fijn werken, maar je bent inderdaad ook veel op je eigen gewezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Competentiegericht onderwijs