Competentiegericht onderwijs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

Competentiegericht onderwijs

Afgelopen augustus ben ik begonnen aan de opleiding Applied Science bij Fontys Hogescholen in Eindhoven.

Bij deze opleiding wordt er gewerkt met competenties. (bewijsmateriaal verzamelen en daarmee aantonen of je over bepaalde vaardigheden op een niveau beschikt). Er zijn geen tentamens enzo.

Dit is een redelijk nieuwe onderwijsmethode. Zelf heb ik er nog niet zo'n positieve ervaringen mee, je weet namelijk niet waar je staat en het is allemaal heel erg vaag. De studenten dienen concreet te zijn, vannuit de opleiding zelf is er weinig contreets.

Hoe denken jullie over deze onderwijsmethode???

Berichten: 740

Re: Competentiegericht onderwijs

Ik ben nog steeds met plezier student dussss :lol:

Ik zelf vind het een goede manier van onderwijs en het wordt op steeds meer HBO instellingen gebruik gemaakt van deze methode.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Competentiegericht onderwijs

Ik heb het één jaar in Alkmaar gehad, en was overwegend niet zo positief.. Er zijn veel mensen die niet om kunnen gaan met die tentamen-afwezigheid...

Maar misschien kwam dat ook omdat het het 1ste jaar was dat het daar werd ingevoerd...

Hier in Eindhoven hebben ze aan de TU nu wel niet vakgebonden competenties.. Dat werkt wel beter. Het is een onderdeel van een goed curriculum.

Mijn stelling is: Door het competentie gerichte onderwijs gaat de kwaliteit van onderwijs omlaag.

Berichten: 106

Re: Competentiegericht onderwijs

ik moet ook competenties verzamelen maar heb ook tentamens.

deze opzet is nieuw bij applied science op de han in nijmegen.

Ik zelf vindt het fijn werken, maar je bent inderdaad ook veel op je eigen gewezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Competentiegericht onderwijs

Bij deze opleiding wordt er gewerkt met competenties. (bewijsmateriaal verzamelen en daarmee aantonen of je over bepaalde vaardigheden op een niveau beschikt). Er zijn geen tentamens enzo.
Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte van een dergelijk systeem? Tentamens lijken mij een prima middel om aan te tonen dat je over bepaalde vaardigheden op een niveau beschikt. Als je al ziet dat er bij reguliere tentamens regelmatig fraude wordt gepleegt, zou dit dan bij een competentie-systeem niet gemakkelijker gaan?

Kan iemand mij misschien ook wat explicieter uitleggen op wat voor een manier je je competenties haalt?

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Competentiegericht onderwijs

Van www.inholland.nl:

In het hbo-onderwijs staan compe­ten­­ties centraal. Studenten gaan daar zelf mee aan de slag. Experimenteren is een van de centrale competenties voor onze opleidingen. Je leert dat door te doen. Tijdens dat doen merk je dan welke kennis nodig is om het werk goed uit te voeren. Je docenten bieden die kennis op dat moment aan of je gaat er zelf naar op zoek. De docenten helpen je daarbij. Ze zijn dus niet automatisch de bron van de kennis die je nodig hebt.

Onze aanpak is gebaseerd op de wensen vanuit het werkveld. Samen met het bedrijfsleven is bepaald welke kwaliteiten en vaardigheden nodig zijn om je studie zo goed mogelijk te laten aansluiten op de praktijk. Zo heb je na je afstuderen betere kansen op de arbeidsmarkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Competentiegericht onderwijs

g. Experimenteren is een van de centrale competenties voor onze opleidingen. Je leert dat door te doen. Tijdens dat doen merk je dan welke kennis nodig is om het werk goed uit te voeren. Je docenten bieden die kennis op dat moment aan of je gaat er zelf naar op zoek.


Dat is precies hetzelfde als de manier waarop ik mijn practica het gedaan onder het 'oude systeem'. Dus ik zie de vernieuwing hierin niet zo. We kregen bij practica cijfers voor de voorbespreking (literatuuronderzoek etc), voor de uitvoering en voor de verslaglegging van het experiment.

Wat ik me vooral af vraag is hoe dit in zijn werk gaat met de theoretische onderdelen. Hoe toon je je competentie aan na een collegereeks over differentiaalrekenen of kwantumchemie?

Berichten: 740

Re: Competentiegericht onderwijs

Ik heb het verslag van de opleidingscommissie van INholland gelezen, het bleek daar dat de leerlingen van het eerste jaar niet goed zijn begeleid over wat het precies in houdt, de meeste leerlingen hadden namelijk geen Persoonlijk ontwikkelings plan geschreven, en de helft wist niet eens wat het was.

Bij ons was het ook wennen, maar de docenten hebben een lange training hiervoor gehad, wat ook erg belangrijk is voor het begeleiden van de leerlingen.

Voor de nieuwe eerste jaars van onze opleiding loopt heel erg goed, en er zijn ook veel minder afvallers.

Het is natuurlijk belangrijk om je vakken goed bij te houden want je krijgt erg veel vrijheid op de opleiding, de meeste leerlingen die dit niet deden zijn hier vanzelf achter gekomen.

Uit het bedrijfsleven zijn nu erg veel positieve reacties gekomen, en dit is voor veel scholen nu een reden om (langzaam) over te stappen op deze manier van onderwijs.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Competentiegericht onderwijs

Ik heb nu zelf 2,5 jaar competentiegericht onderwijs gevolgd en ik ben blij dat ik nu ga beginnen met afstuderen.
Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte van een dergelijk systeem?
Als je het aan mij vraagt is het een verkapte manier van bezuinigen op het onderwijs.

Vlak voordat ik begon aan de opleiding is het aantal leraren gereduceerd van 8 naar 4. Gelijktijdig werd het competentie-onderwijs ingevoerd. Het aantal vakken en lessen is toen flink gereduceerd en er zijn projecten voor in de plaats gekomen. Hierbij wordt er gewerkt op verschillende niveau's. Eerstejaars doen experimenten, tweedejaars zien hier op toe en derdejaars hebben hier leiding over. Helaas is deze manier van werken niet motiverend voor sommigen.



Door het reduceren van het aantal leraren is de inhoud van de vakken er op achteruit gegaan. Ook hebben we een prachtige proceshal met vele apparaten die bijna nooit gebruikt worden. Dat is in mijn ogen doodzonde.

Het idee achter competentiegericht onderwijs is goed, alleen moet men er heel goed op letten dat de leerlingen ook vakkennis opdoen.

Afgelopen jaar zijn er weer meer lessen gegeven aan de eerstejaars, sommigen konden namelijk na een half jaar nog geen verdunningen uitrekenen. En dan heb ik het over sommen als: je lost x gram stof af in x ml water, wat is de molariteit?

Er wordt nu een generatie chemisch technologen opgeleid die niet weten hoe een pomp er van binnen uitziet................ :lol:

Op het MLO was het laatste jaar ook vrij competentiegericht, alleen was daar de balans qua vakken en project veel beter.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Competentiegericht onderwijs

Hmz... ik las iets over collegereeks... Dat kenden ze niet meer in Alkmaar... Het idee was dat je een bepaling moest doen en dan zelf de theorie achter die bepaling moest opzoeken.

bv: je kreeg een fles wijn en moest het gehalte ijzer bepalen. De docent wist dit gehalte. Hij beoordeelde je voorbereiding, je praktisch werk, je uitvoering. Het idee was dat je zelf uitzocht wat een complex was, of wat een complexometrische titratie was. Idem voor Aluminium in deodorant, of genetisch gemanipuleerde soja in Mais/melk etc.

Voor de competentie onderzoeken kreeg je de opdracht om een onderzoeksvoorstel te schrijven. Hier werden wel een soort colleges voor gegeven. maar ook daar was er veel wat je zelf moest doen.

Bij InHolland Alkmaar waren er de volgende competenties:

1. Onderzoeken

2. Experimenteren

3. Beheren/coördineren

4. Adviseren/verkopen

5. Instrueren/begeleiden

6. Leiding geven/managen

7. Zelfsturing

Elk van deze competenties was onderverdeeld in 4 niveaus. Elk niveau in Clusters. Eindtermen van de opleiding werden vastgelegd als gewenste competenties niveau. Je mocht pas aan competentie niveau 2 beginnen als je competentie niveau 1 had afgemaakt.. Een en ander is weergeven in de originele notitie die je kan downloaden via: hier

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Competentiegericht onderwijs

De bedoeling is dus als ik het goed begrijp dat er een werkhouding wordt gecreëerd waarbij mensen snel de benodigde informatie bij elkaar kunnen zoeken en zich gaan verdiepen in de theorie bij een specifiek probleem, maar minder gebruik kunnen maken van een stuk parate (theoretische) kennis om te zoeken naar een oplossing. Je kan immers met een beperkt aantal experimenten nooit de gehele theorie omhelsen (die voorheen bij de opleiding werd opgedaan).

Ik kan me voorstellen dat het bedrijfsleven in eerste instantie enthausiast is over de resultaten van dit onderwijs. Het lever immers sneller ingewerkte krachten. Wat ik me wel afvraag is of dit op de langere termijn opportuun zal blijven. Wanneer er dus parate 'oude stijl' kennis wegvloeit en er enkel 'competentie stijl' kennis overblijft.

Ikzelf ben van mening dat een opleiding er voor is om een zo groot mogelijke hoeveelheid kennis over een vakgebied over te brengen. Door de diversiteit in beroepskeuze kan de 'werkhouding' altijd nog wel bijgeschaafd kan worden. Misschien soms wat saai, maar zeker nuttig. Het vergroten van je kennis is bij veel functies in het bedrijfsleven zeker niet dagelijks meer mogelijk, en al helemaal niet als het gaat om kennis die niets met je projecten/functie te maken heeft.

Berichten: 485

Re: Competentiegericht onderwijs

Mijn stelling is: Door het competentie gerichte onderwijs gaat de kwaliteit van onderwijs omlaag.
Helemaal mee eens!

Ik ben van mening dat er eerst kennisoverdacht moet plaatsvinden voordat er gedacht kan gaan worden over competenties.

Hoe kun je een analyseprocedure opzetten als je niet eens het verschil weet tussen een polaire en een apolaire kolom? Dan kan je nog zoveel vaardigheden hebben, maar daar wordt de analyse niet beter van.

comp. gericht onderwijs is in mijn ogen weer de zoveelste onderwijsvernieuwing die eigenlijk een verkapte bezuiniging is..... :lol:

ik wil niks meer met het onderwijs te maken hebben

Berichten: 2.035

Re: Competentiegericht onderwijs

'Competentiegericht onderwijs'... waar hebben we die term meer gehoord?

Was dat ook niet de basisgedachte van het Studiehuis? :lol:

Daar kennen we inmiddels het resultaat van....

Berichten: 740

Re: Competentiegericht onderwijs

In het eerste jaar wordt wel degelijk veel theorie gegeven, ook wordt deze getoetst met 'integrale kennis toetsen' en 'overall assessment toetsen' Dit zijn grote toetsen waarbij er een specifiek probleem is.

De student moet dit oplossen door de theorie en de praktijk ervaring die hij heeft opgedaan toe te passen in deze toets.

Als er dus niks gedaan wordt aan de vakken, dan is het vrijwel onmogelijk om deze toets met een voldoende te behalen.

In ons tweede jaar zitten studenten van het oude onderwijs en studenten met het nieuwe competentie gerichte onderwijs. Er is nu al goed te zien dat de competentie gerichte studente ver voorlopen op de practische kennis omdat deze vanwege externe projecten van bedrijven veel meer op het lab zijn, en daar hun theoretische kennis toepassen in de praktijk.

Binnenkort is er geloof ik weer een opendag bij ons op school, dus ik zeg: Kom effe kijken :lol:

ps. Ik weet zeker dat de docenten bij ons het niet minder druk hebben gekregen!

Berichten: 857

Re: Competentiegericht onderwijs

Ik zit ook op het HBO en studeer chemie in Groningen. En daar wordt gewoon nog les gegeven en tentamens gegeven. Simpel maar effectief.

Zelf als student vind ik het fijn om deze contacturen te hebben omdat leraren veel toevoegen aan het boek wat het leren makkelijker maakt.

Ik zie het nut van dat competentiegerichte onderwijs niet zo. Lessen, practica en tentamens zijn altijd al een goede manier geweest om te kijken of een leerling goed genoeg is of niet.

Ik ben ook vrij in wat ik doe..ik ben wel verplicht naar mijn practica te gaan maar lessen hoef ik niet te volgen maar het is gewoon voor je eigen best wil.

Laat het onderwijs nou maar gewoon zo blijven als het is. Tentamens zijn niet altijd even leuk maar wel een goede maatstaaf.

Reageer