Springen naar inhoud

[Scheikunde] Wat is nou precies de Pka

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 09 november 2005 - 11:20

hallo!
Wat is nou precies de Pka en wat zegt een hoge(re) pka waarde over een zijgroep?

tnxxx

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brownie

Brownie

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 11:22

Welk vak is dit? Ik ken wel de kPa, maar die kan ik niet in verband brengen met een zijgroep. Wat bedoel je overigens met dat laatste?
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2005 - 13:26

Dit is scheikunde, topictitel is aangepast.

de Pka zegt iets over de splitsingsgraad van een zuur. Dat geldt dus ook voor een aminozuur, want ik denk dat je daar op doelt. de pKa is die Ph waar het zuur voor 50% gesplitst is in ionen en dus nog voor 50% in degeprotoneerde vorm is.
Appareo decet nihil munditia?

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2005 - 13:46

beter wel [Scheikunde] zetten ipv (Scheikunde) :wink:

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2005 - 13:53

Ik zou wel willen, maar mīn toetsenbord doet vreemd....ik kan ze niet meer vinden....daarom heb ik ze even uit jouw bericht gekopieerd:)
Appareo decet nihil munditia?

• Gast

Geplaatst op 14 november 2005 - 15:35

De pK waarde van een zuur ( a=acid) is min de log van de dissociatiekonstante.
Een organisch zuur wordt sterker als men het electronenaccepterend vermogen van het anion vergroot door het invoeren van een zijgroep.
Bijvoorbeeld: fenol is een heel zwak zuur. Maar nitrofenol dissocieert al heel wat beter. Dat houdt in: De dissociatiekonstante K neemt toe en de pK waarde neemt af. (let op het min-teken voor de log) H. Zeilmaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures