reactievergelijking bij een elektrogravische proef

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

reactievergelijking bij een elektrogravische proef

hallo mensen,

ik word helemaal gek van mijn school ik weet niet wat ik verkeerd doe.

vorig jaar hebben we een proefje gedaan waarmee je koper uit een kogelhuls haald door electrogravimetrie. de huls werd in zwavelzuur aan een electrode gehangen naja jullie snappen het wel.

maar voor mijn verslag moet ik de hele tijd een reactievergelijking geven maar deze word elke keer fout berekend.

ik had de volgende reactievergelijking gegeven:

Cu2++H2SO4+2H2O+4e- --=> Cu(s)+2H2O+H2 (g)+SO4-2

please help me Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: reactievergelijking bij een elektrogravische proef

Je RV heeft wat rare dingen erin staan.

Je hebt vast een oplossing van zwavelzuur gebruikt; welke zuren heb je dus eigenlijk?

Kan je een paar halfreacties verzinnen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 592

Re: reactievergelijking bij een elektrogravische proef

Waarom zou je langs beide zijden van je pijl je water laten staan als dit toch niet meereageert?

Edit:

En je vertrekt van vast Cu(s), dus dit komt waarschijnlijk aan de andere kant van je pijl.

Berichten: 3.145

Re: reactievergelijking bij een elektrogravische proef

Aan anode lost koper op. Deze trekt electronen a.h.w. weg. Dus je koper metaal wordt van electronen ontdaan. Wat overblijft is een koperion, dat in oplossing gaat.

Cu - 2e --> Cu2+

Aan de kathode worden electronen 'gepushed' aan beschikbare moleculen of ionen in de oplossing. In een oplossing van zwavelzuur gaat dit het meest eenvoudig met H+ ionen, afkomstig van het zuur.

2H+ + 2e --> H2

Op een gegeven moment zul je ook steeds meer Cu2+ ionen in de oplossing hebben, afkomstig van de anode. Dan kunnen ook ionen aan de koper ionen worden afgestaan.

Cu2+ + 2e --> Cu

Deze reaktie zal naast de reactie plaats vinden, waarbij waterstof gas ontstaat. Hoe meer koper er in oplossing komt, hoe beter deze reactie gaat (hij verloopt eenvoudiger, dan die waarbij waterstof ontstaat: activiteits reeks, redox potentiaal).

Uiteindelijk zal er een evenwicht zijn, waarbij aan de anode even veel koper in oplossing gaat, als er aan de kathode neerslaat als koper.

Berichten: 37

Re: reactievergelijking bij een elektrogravische proef

wat is dan de beste manier van noteren.

alleen de hele reactie of alle halfreacties??

want dat weet ik wel wat er allemaal gebeurt in die oplossing

alleen de manier van noteren zit me dwars

maarja zijn die halfreacties van woelen voldoende voor een reactievergelijking??

of zal ik hem zo geven:

Cu(s)-2e- --=> Cu2+

2H3O++2e- --=>H2 (g)+2H2O

Cu2+ + ]+2e- --=> Cu(s)

Berichten: 37

Re: reactievergelijking bij een elektrogravische proef

maar zwafelzuur zorgt er toch eigenlijk voor dat koper oplost of niet???

of is die electronen ontrekking al genoeg ervoor?

Berichten: 3.145

Re: reactievergelijking bij een elektrogravische proef

Normaal gesproken moet je hele reacties geven door combineren van half-reacties. Een voorbeeld is oxidatie van Fe2+ ionen met dichromaat ionen. Uit twee half-reacties kun je de volledige reactie vergelijking opstellen, zonder dat er nog electronen zichtbaar zijn. Dit is ook wat er in de praktijk gebeurt. Op dezelfde locatie vindt de ene en de andere reactie plaats, en altijd in zodanige verhouding dat er geen ladingsopbouw is.

Bij electrolyse is het echter een ander verhaal. Hier vinden de beide half-reacties plaats op verschillende locaties en geldt dat onttrekking van electronen op een andere plaats gebeurt dan toevoeging van electronen. Alleen is het wel zo, dat de totale hoeveelheid electronen steeds gelijk blijft. Dus voor ieder electron, dat aan de kathode toegevoegd wordt, wordt er een electron onttrokken aan de anode.

Zwavelzuur is niet nodig voor oplossen van koper, bij electrolyse lost koper al op, als er geen zuur aanwezig is. De onttrekking van electronen is genoeg.

In een oplossing van CuSO4 met koperen anode krijg je dus de volgende halfreacties:

Cu - 2e --> Cu2+

Cu2+ + 2e --> Cu

Hier zie je al dat het samenvoegen van de beide halfreacties niet veel zinnigs oplevert:

Cu + Cu2+ --> Cu + Cu2+

Het is wezenlijk dat de beide halfreacties op verschillende locaties plaats vinden.

Berichten: 37

Re: reactievergelijking bij een elektrogravische proef

ik denk dat ik em nou wel door heb

heel erg bedankt

:P

Reageer