Springen naar inhoud

Studiekeuze

• Log in om te kunnen reageren

TBD

TBD

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 16:01

Ik heb een probleempje:
Ik ben uiterst ge´nteresseerd in vele vormen van wetenschap. Toen ik nog op ASO zat, dacht ik dat fysica mijn richting was (aangezien ik daar een klein beetje zag over moleculen, en dat wel spannend leek).
Maar nu ben ik overgeschakeld naar het vijfde jaar Techniek-Wetenschap, TSO. Deze richting ligt mij veel beter, veel leukere leraren en ook veel betere leerstof.
Wat ik nu bv bij Chemie heb gezien: de structuur van het atoom etc. (orbitalen, hybridisatie, ...)
Dat vind ik nu echt geweldig :lol:
Ik ben dus heel erg ge´nteresseerd in, laten we zeggen, het sub-atomaire van de wetenschap. Dus bv hoe elektronen bewegen, quarks, leptonen, ... (dit hebben we nog niet gezien in de les, maar ik heb getracht een beetje op eigen houtje bij te leren).

Nu is mijn vraag, wat lijkt, volgens jullie, de meest aangewezen richting in het hoger onderwijs (of eventueel universitair), om in mijn interessegebied ver te gaan?

Moest dit niet duidelijk zijn (wat mij wel meer overkomt-->ik ben een verstrooide Geplaatste afbeelding ), dan hoor ik graag uw vraag!

(PS, ik woon in Belgie, noord-Limburg)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 16:21

richting Fysische chemie..Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je quantummechanica heel erg interessant vind en dat is een vorm van fysische chemie.
Dit vind je volgense mij alleen maar op unversitair niveau

Veranderd door JeffreyButer, 14 januari 2006 - 16:22

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 09:43

Bij de studie Chemie wordt er in ieder geval niets over quarks onderwezen (de quantum-mechanica "stopt" daar op het niveau van atomen). Ik kan me voorstellen dat als ze quarks ergens behandelen, dat inderdaad bij een universitaire studie Fysische Chemie zal zijn.

En anders moet je naar het CERN :P

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 15 januari 2006 - 22:31

Bij Fysische Chemie gaan ze ook niet verder dan atomair niveau; dat is nou eenmaal het werkveld van de chemie. Je moet eerder denken aan het beschrijven van de verschillen tussen bijvoorbeeld 15NO en 14NO.

Als je echt interesse hebt in quarks en dergelijke, kom je eerder in de quantumfysica terecht, Natuurkunde dus.

Veranderd door Beryllium, 15 januari 2006 - 22:32

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

TBD

TBD

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 18:47

Ik heb ook iets gehoord over een richting 'Quantumchemie'. Mijn lerares biologie (hoe vreemd ook) heeft die gevolgd. Is dat hetzelfde als Quantumfysica, of toch nog iets verschillend?

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 10:26

In Nederland???? Als het inderdaad bestaat, zal het een deelvak van de richting Fysische Chemie zijn..... het is in ieder geval tijd om je lerares biologie aan te spreken :P

edit: #&^^#$^#@ tags

Veranderd door The Herminator, 17 januari 2006 - 10:27

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2006 - 21:09

Een kwantumfysicus zal nadenken en rekenen aan alles kleiner dan een atoom, en een kwantumchemicus over alles met meer dan een atoom.

Kwantumchemie kan worden gebruikt om reactiemechanismen te volgen, energieverschillen en reactiepaden (kinetiek) door te rekenen, eigenschappen van moleculen uit te rekenen (IR vibraties, ...)

De hierarchie van rein theoretisch naar bijna puur toegepast in de exacte wetenschappen is wiskunde -> natuurkunde -> chemie -> biologie. Er liggen overal vakken tussen (fysische chemie en chemische fysica). Wiskunde is alles dat geen werkelijke materie nodig heeft. Een natuurkundige vindt een atoom al heel ingewikkeld. Chemici hebben het over interacties tussen grote groepen atomen, en biologen tussen grote groepen moleculen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures