Studiekeuze

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

Studiekeuze

Ik heb een probleempje:

Ik ben uiterst geïnteresseerd in vele vormen van wetenschap. Toen ik nog op ASO zat, dacht ik dat fysica mijn richting was (aangezien ik daar een klein beetje zag over moleculen, en dat wel spannend leek).

Maar nu ben ik overgeschakeld naar het vijfde jaar Techniek-Wetenschap, TSO. Deze richting ligt mij veel beter, veel leukere leraren en ook veel betere leerstof.

Wat ik nu bv bij Chemie heb gezien: de structuur van het atoom etc. (orbitalen, hybridisatie, ...)

Dat vind ik nu echt geweldig :lol:

Ik ben dus heel erg geïnteresseerd in, laten we zeggen, het sub-atomaire van de wetenschap. Dus bv hoe elektronen bewegen, quarks, leptonen, ... (dit hebben we nog niet gezien in de les, maar ik heb getracht een beetje op eigen houtje bij te leren).

Nu is mijn vraag, wat lijkt, volgens jullie, de meest aangewezen richting in het hoger onderwijs (of eventueel universitair), om in mijn interessegebied ver te gaan?

Moest dit niet duidelijk zijn (wat mij wel meer overkomt-->ik ben een verstrooide Afbeelding ), dan hoor ik graag uw vraag!

(PS, ik woon in Belgie, noord-Limburg)

Berichten: 857

Re: Studiekeuze

richting Fysische chemie..Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je quantummechanica heel erg interessant vind en dat is een vorm van fysische chemie.

Dit vind je volgense mij alleen maar op unversitair niveau

Berichten: 2.035

Re: Studiekeuze

Bij de studie Chemie wordt er in ieder geval niets over quarks onderwezen (de quantum-mechanica "stopt" daar op het niveau van atomen). Ik kan me voorstellen dat als ze quarks ergens behandelen, dat inderdaad bij een universitaire studie Fysische Chemie zal zijn.

En anders moet je naar het CERN :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Studiekeuze

Bij Fysische Chemie gaan ze ook niet verder dan atomair niveau; dat is nou eenmaal het werkveld van de chemie. Je moet eerder denken aan het beschrijven van de verschillen tussen bijvoorbeeld 15NO en 14NO.

Als je echt interesse hebt in quarks en dergelijke, kom je eerder in de quantumfysica terecht, Natuurkunde dus.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 130

Re: Studiekeuze

Ik heb ook iets gehoord over een richting 'Quantumchemie'. Mijn lerares biologie (hoe vreemd ook) heeft die gevolgd. Is dat hetzelfde als Quantumfysica, of toch nog iets verschillend?

Berichten: 2.035

Re: Studiekeuze

In Nederland???? Als het inderdaad bestaat, zal het een deelvak van de richting Fysische Chemie zijn..... het is in ieder geval tijd om je lerares biologie aan te spreken :P

edit: #&^^#$^#@ tags

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Studiekeuze

Een kwantumfysicus zal nadenken en rekenen aan alles kleiner dan een atoom, en een kwantumchemicus over alles met meer dan een atoom.

Kwantumchemie kan worden gebruikt om reactiemechanismen te volgen, energieverschillen en reactiepaden (kinetiek) door te rekenen, eigenschappen van moleculen uit te rekenen (IR vibraties, ...)

De hierarchie van rein theoretisch naar bijna puur toegepast in de exacte wetenschappen is wiskunde -> natuurkunde -> chemie -> biologie. Er liggen overal vakken tussen (fysische chemie en chemische fysica). Wiskunde is alles dat geen werkelijke materie nodig heeft. Een natuurkundige vindt een atoom al heel ingewikkeld. Chemici hebben het over interacties tussen grote groepen atomen, en biologen tussen grote groepen moleculen.

Reageer