Springen naar inhoud

[scheikunde] Reactieschema

• Log in om te kunnen reageren

mipavu00

mipavu00

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 08:43

Van een practicum op school moet ik een reactieschema maken. Ik heb al geprobeerd om op internet en in boeken het antwoord te vinden, maar dat is niet gelukt.
Het ging om het volgende:
Ik had natriumcarbonaat bij gedestilleerd water opgelost. Daar kwam een oplossing uit (volgens mij; natriumwaterstofcarbonaat). Bij die oplossing moest ik kopersulfaat toevoegen. Als iemand weet wat daar uitkomt zou ik het erg op prijs stellen.
En tot slot moesten we bij die tweede oplossing verdund zoutzuur toevoegen.
Zou iemand me kunnen helpen om van bovenstaande stoffen een reactieschema maken?
Alvast bedankt

Veranderd door mipavu00, 15 januari 2006 - 08:43

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2006 - 09:43

Als je natriumcarbonaat oplost, dan heb je een oplossing van natriumcarbonaat, niet van natriumwaterstofcarbonaat. Dat laatste is echt een ander zout!

Als je twee oplossingen van zouten bij elkaar gooit, moet je kijken of daar combinaties ontstaan die slecht (of matig) oplosbaar zijn. Is dat hier het geval?

Is er in de oplossing waar je zoutzuur bijgooit iets aanwezig dat met een zuur zou kunnen reageren? En wat zou er dan gebeuren?

mipavu00

mipavu00

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 10:46

Dank je voor de reply :P
Ik heb in mijn aantekeningen staan dat koper en carbonaat tegen elkaar opbotsen en daarom niet oplossen, het werd troebel.
Maar verder dan dat kwam ik niet.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2006 - 11:44

Carbonaat is een base. Wat krijg je hieruit gevormd wanneer je daar zuur bij gooit?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures