Waarom een zoutbrug?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Waarom een zoutbrug?

Hallo,

Ik zit in VWO5 en ik heb binnenkort een repetitie over redoxreacties.

Ik snap het hoofdstuk vrijwel helemaal maar ik snap alleen de functie van een zoutbrug in een electrochemische cel nog niet.

In mijn redenatie is een zoutbrug namelijk helemaal niet nodig:

dit is een beschrijving van een danielcel met mijn (foute) redenatie:

In het ene compartiment zit het vaste Zn (reductor) wat graag zijn electronen afstaat en zo Zn2+ wordt. In het andere compartiment zit Cu2+ (oxidator) wat electronen op wil nemen om Cu te worden. Als je het Zn (minpool) en het Cu (pluspool) dan via een draadje op elkaar aansluit zou er stroom moeten lopen zodat er electronen overdracht kan plaatsvinden. Waarom is hier dan nog een zoutbrug voor nodig?? :P

Ik hoop dat iemand mij op mijn fout kan wijzen

Alvast bedankt,

Chris Rozemuller

Berichten: 198

Re: Waarom een zoutbrug?

omdat een elektrische kring gesloten moet zijn

daarom dit die zoutbrug daar zodat de elektronen ook daardoor kunnen lopen en je een gesloten kring hebt

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Waarom een zoutbrug?

Hmm, niet helemaal :P . De elektronen lopen via het draad. Maar de zoutbrug of poreuze wand dient ervoor om ionen over te brengen naar de naastgelegen cel. Doordat elektronen bij de +pool vrijkomen zal deze ruimte na verloop van tijd steeds negatiever geladen worden. Ter compensatie hiervan (en om de stroomkring te sluiten, ja) zullen negatieve ionen naar de -pool gaan. Dit gaat via de zoutbrug/poreuze wand.

Misschien heb je wat aan deze site.

Edit: Ik heb btw vrijdag deze toets gemaakt, viel opzich wel mee; ook een vraag over elektrochemische cel.

Berichten: 2

Re: Waarom een zoutbrug?

Maar waarom zouden ze daar doorheen willen lopen?

de reductor kan zijn electronen gewoon kwijt en de oxidator krijgt ze aangeleverd waarom zouden die electroenen dan nog terug willen door de zoutbrug?

aaah... ik had die laatste post van chemmaster nog niet gelezen, Bedankt ik snap het!

Reageer