Springen naar inhoud

thermoharder/thermoplast!

• Log in om te kunnen reageren

maria

maria

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 13:59

Hoe kan je aan een formule zien of je te maken hebt me een thermoharder of thermoplast??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 14:21

Volgens mij kan je dit niet zien en moet je er gewoon een paar uit het hoofd leren.

Edit: Ik dacht wel dat thermoharders over het algemeen meer vernet waren. Daar kan je het dan misschien toch aan zien: de vernettingsgraad.

Wacht misschien nog even om te kijken wat de andere forumgebruikers ervan vinden, want ik twijfel sterk.

Veranderd door Dante, 15 januari 2006 - 14:24

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2006 - 14:41

Nou kijk, een simpel polyester gemaakt van 4-hydroxybutaanzuur, is een lange keten zonder vertakkingen. De ketens kunnen dus mooi naast elkaar liggen en glijden: thermoplast.

Gebruik ik nu bijvoorbeeld 4-hydroxy-2-buteenzuur (er zit nu dus een dubbele binding in het midden) en ik maak daar een polyester van, dan is dit nog steeds een thermoplast, omdat de ketens nog steeds losvan elkaar zitten.

Als ik nu een radicaalreactie toepas op het net gevormde thermoplast, dan gaan ook nog eens alle dubbele bindingen met elkaar reageren. Nu heb je dus een heel star molecuul, een thermoharder.

Veranderd door FsWd, 15 januari 2006 - 14:41

maria

maria

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 15:10

is het niet zo dan een thermoharder meer functionele groepen heeft dan een thermoplast?

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2006 - 15:22

Thermoharders hebben toch zeer veel vertakkingen waardoor het polymeer niet veel kanten meer op kan. De bewegingsvrijheid tussen de polymeren is zo beperkt. Welke stoffen dat doen weet ik niet alleen de definitie ligt mij iets van bij.

MvG Ron

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2006 - 15:25

is het niet zo dan een thermoharder meer functionele groepen heeft dan een thermoplast?

Dat hoeft niet, zelfs van H2C=C=CH2 valt een thermoharder te maken :P

maria

maria

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 15:34

rubber is dat dan toch..

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2006 - 01:57

In rubber zit meestal zwavel, dat zie ik niet in mijn spul terug :P. Rubber is een elastomeer en dat is de 3e en laatste groep plastics :P

Veranderd door FsWd, 16 januari 2006 - 01:57

Bernhard_CF

Bernhard_CF

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 12:59

Er zijn vast wel een paar uitzonderingen, maar de meeste kunststoffen waarvan de structuur met een ISO-afkorting wordt benoemd zijn volgens mij gewoon thermoplasten (HDPE, PVC, PP, PVDF etc.).

Zodra de kunststof omschreven wordt en zeker als het woord hars er in voorkomt wijst dit op een thermoharder (bv. onverzadigde polyester, epoxyhars, alkydhars).

De elastomeren zijn zoals al genoemd weer een aparte groep, met een heel laag gehalte aan cross-links per keten.

Andrť B.

Andrť B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 16:06

Tel het aantal functionele groepen dat aan de repeterende eenheid zich kan binden en zodra je op hoger dan 2 uitkomt zou je eventueel kunnen spreken van een thermoharder. Bij twee dubbele bindingen natuurlijk ook.

Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de vernettingsgraad.

Veranderd door AndreB., 16 januari 2006 - 16:07

4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

brainless

brainless

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 16:14

Een thermoplast wordt gemaakt met een bifunctionele monomeer en een thermoharder met een trifuctionele monomeer.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2006 - 20:02

Dat hoeft niet altijd, maar je krijgt zo wel heel vlug een vernetting.

Voorbeeld waar de eerste vlieger niet opgaat: synthese van polypropeen uit propeen.

Voorbeeld van een kapotte 2e vlieger: een aminozuur met een dubbele binding. Ik maak er wel een polyamide van, maar de dubbele binding is alleen nodig voor een lager smeltpunt. Geen vernetting dus.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures