Ureumbepaling in serum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Ureumbepaling in serum

Je voert een ureumbepaling uit op serum om de nierfuncties te testen.(Ik weet dat dit best in combinatie gebeurt met de creatininebepaling, maar zal mijn vraag baseren op ureum)

Er wordt een verhoogde waard gevonden: dus de oorzaak kan prerenaal, renaal of postrenaal zijn.

Als prerenaal oorzaak vinden we vb verminderde doorbloeding (vb door minder functionerend hart), maar wat heeft dit nu voor gevolgen op renaal gebied?!

Dit is wat ik denk (maar in sterke twijfel leef, vandaar ook deze vraag)

Glomulaire filtratie: dalen

Tubulaire reabsoptie: stijgen (????)

Tubulaire secretie: dalen

Als nu dehydratatie de oorzaak is

Dan ben ik vrij zeker dat de TR zal stijgen omdat de concentratie van ADH in je plasma zal stijgen, maar wat met GF en TS

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Ureumbepaling in serum

Ureum is een afbraakproduct van aminozuren. Een verhoogde waarde van ureum kan het gevolg zijn van een eiwitrijk dieet of een toename aan endogeen katabolisme. Het laatste is vaak het geval bij infecties en weefselbeschadigingen.

Als je kijkt naar het functioneren van nieren is ureum niet echt een ijkwaarde en moet je inderdaad kijken naar de creatinineconcentraties in plasma om hier een onderdeel over tegeven. Maar je kunt met een ureum bepaling toch wel kijken naar renale gebied.

interpretatie bij een verhoogde ureum gehalte met een verhoogde creatinine concentratie kan duiden op nierfunctiestoornis met het gevolg het minder functioneren van de nieren.

Als de creatinine gehaltes normaal zijn dan kan de verhoging zijn veroorzaakt door uitdroging, weefselafbraak of zouttekort.

Het zou ook nog kunnen zijn als het ureum te laag is dat er een leverprobleem is of een eiwit arm dieet.

En nu ga ik wat meer af op de vraagstelling.

Als er een verminderde hart functie is zal dit kan leiden tot een verminderde nierfunctie door een verlaging van de bloeddruk. Dit wil niet zeggen dat er wat aan de nieren mankeert. Bij uitdroging zal er denk ik ook minder GF zijn. Over de TS twijfel ik maar ik vermoed dat die ook zal dalen. Ik ben er niet helemaal in thuis op het gebied van diagnose naar aanleiding van klinische chemische resultaten meer op het gebied van de analyse toepassingen.

MvG Ron

Reageer