mol!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

mol!

Weet iemand hoe ik van mol per gram naar mol per liter kan rekenen?

Re: mol!

Kun je deze vergelijking in vullen?

mol/g x X/Y =mol/l

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: mol!

Hmm.. stel je hebt NaSO4 dit is: 119,1 mol/gram (dus 1 mol is 119,1 gram).

1 Molair (Mol/Liter) wilt zeggen dat 1 mol van een stof is opgelost in een vat met 1 liter water.

Dus als je 119,1 gram NaSO4 oplost in 1 liter water heb je een een molariteit van 1 molair. Om dit makkelijk te kunnen uitrekenen kan je het beste gebruik maken van een kruistabel.

Voorbeeld:

Je hebt 500 gram natriumsulfaat en je hebt 2 liter water, je wilt dus weten hoeveel molair natriumsulfaat je kan maken. Je gaat als volgt te werk:

Afbeelding

Je vult bij ??Gram: 500 in. Dan doe je (500 x 1) / 119,1 = 4,2 mol

Afbeelding

Dan vul je in bij ?? Liter: 2 Liter. Dan krijg je dus: (4,2 x 1) / 2 = 2,1 Mol. Je hebt dan dus een oplossing van 2,1 molair. (2,1 mol per liter)

Dit kan je natuurlijk in allerlei volgordes doen. Bijv. van het aantal molair uitrekenen hoeveel gram van de stof erin zit.

PS: Had het maar iets makkelijker neergezet (zoals wij het op de middelbare school leren). Er zijn misschien members die zo'n formule niet begrijpen. Ik hoop dat het duidelijk is zo, als er nog vragen zijn hoor ik die graag.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: mol!

Dit is wel makkelijker, maar zo heb je geen idee wat je aan het doen bent. Als je niet oplet welke eenheden je hier invult, vul je al gauw dichtheden in waar molmassa's moeten staan enzo.

Berichten: 636

Re: mol!

in een ander topic heb ik een schema'tje gezet, met alles erin. kijk hier maar eens.

Reageer