gat in de ozonlaag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

gat in de ozonlaag

Onlangs (vóór de examens)

beweerde één van mijn docenten dat quasi het onmogelijk is dat het gat in de ozonlaag veroorzaakt wordt door CFK's / freonen.

Hierbij beweert hij dat o.a. door de zware molecuulmassa de gassen niet genoeg kunnen stijgen om in de stratosfeer hun effect uit te oefenen.

Zelf heb ik al een mogelijk antwoord geformuleerd maar toch zou ik graag eerst uw mening hierover eens horen...

grtz

Blomken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: gat in de ozonlaag

CO2 is ook zwaarder dan de gemiddelde massa van lucht in de atmosfeer.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: gat in de ozonlaag

Ozon is ook zwaarder dan lucht, en toch hebben we de ozonlaag.

Naast het waaien van de wind zorgt ook de toename in entropie bij het mengen van gassen ervoor dat de CFK's zich over de gehele atmosfeer/stratosfeer zullen verspreiden.

Wanneer de bewering van je leraar zou kloppen zou een vat met lucht als je het maar lang genoeg laat staan ook spontaan moeten ontmengen in de verschillende componenten. Koolzuurgas en waterdamp onderaan, dan zuurstof en bovenop stikstof. Dat zul je nooit zien gebeuren omdat de entropie van het systeem daarvoor zou moeten dalen.

De reden dat ozonlaag zich enkel in de stratosfeer bevind (en nauwelijks in de onderste luchlagen) is dat hier o.i.v. zonnestraling continu ozon wordt gevormd. Omdat ozon reactief is zal het nooit vanuit de ozonlaag de onderste luchtlagen bereiken en daarvoor alweer zijn afgebroken.

Ik ben benieuwd uit welke bron je docent deze informatie heeft. Of had hij het zelf bedacht?

Berichten: 17

Re: gat in de ozonlaag

Die docent heeft een doctoraat in de organische chemie en heeft meer dan 55 jaar ervaring, dat is meer dan het dubbele van mijn leeftijd in ervaring alleen al...

Dus ergens moet zijn redenering wel gegrond zijn denk ik?

Zelf dacht ik aan een concentratiegradiënt als drijvende kracht.

Enige tegenkantingen zijn dat de molecuulmassa van CO2 e.d. niet vergelijkbaar is met deze van freonen. En dat dit "gat" zich situeert aan de zuidpool terwijl de sterkste emissie zich in de vorige decenia in de VS en EU voordeden.

Methaan is ook een ozon-poluent, speelt deze dan geen grotere rol en is dat CFK gedoe dan geen politiek opgeblazen ballon?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: gat in de ozonlaag

De reden dat het gat zich juist boven de (zuid)pool bevindt is dat hier in de winter nauwelijks zonlicht voor de vorming van nieuw ozon vormt. Aangezien de poolwinter op de zuidpool ook nog veel kouder is zal het dunner worden van de ozonlaag juist hier als eerste merkbaar zijn. Het kan wel zijn dat de grootste freon-emissies zich voordeden in europa en N-amerika, maar door winden en straalstromen kan dit zich gemakkelijk over de gehele aardatmosfeer verspreiden.
Die docent heeft een doctoraat in de organische chemie en heeft meer dan 55 jaar ervaring, dat is meer dan het dubbele van mijn leeftijd in ervaring alleen al...

Dus ergens moet zijn redenering wel gegrond zijn denk ik?
55 jaar ervaring als docent of als klimaatonderzoeker?

Berichten: 17

Re: gat in de ozonlaag

Kan ik hieruit dan verstaan dat jullie overtuigt zijn dan het gebruik van CFK's dé grote boosdoener is voor het ontstaan van het ozonprobleem?

En dus dat de mens de oorzaak van het probleem is?

:P

Volgens mij is de wereldwijde emissie van methaan (riolen, rivieren, oceanen,...) ettelijke malen groter en per molecule ook 10 x schadelijker.

Waaraan de mens (vroeger en nu) niet veel kan aan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: gat in de ozonlaag

Kan ik hieruit dan verstaan dat jullie overtuigt zijn dan het gebruik van CFK's dé grote boosdoener is voor het ontstaan van het ozonprobleem?
Nee, ik probeer alleen maar aan te geven dat wat mij betreft de argumentatie van je docent niet bewijst wat hij vindt dat het bewijst. Dat wil niet zeggen dat ik daarmee CFK's aanwijs als de belangrijke veroorzaker van gaten in de ozonlaag :P
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gat in de ozonlaag

Blomken schreef: Volgens mij is de wereldwijde emissie van methaan (riolen, rivieren, oceanen,...) ettelijke malen groter en per molecule ook 10 x schadelijker.

Waaraan de mens (vroeger en nu) niet veel kan aan doen.
Pas op: methaan is een potent broeikasgas.

Freonen katalyseren de ontleding van ozon via radicaalmechanismen.

Dit zijn twee verschillende processen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gat in de ozonlaag

Paul Crutzen, een Nederlander kreeg niet al te lang geleden (1995) de Nobelprijs voor zijn werk aan atmosferische chemie. Laat je docent zijn werk eens lezen.

Berichten: 17

Re: gat in de ozonlaag

@rwwh

Zal niet meer lukken, hij gaf vorige maand zijn allerlaatste les ooit

En vorige week zijn allerlaatste examen.

Berichten: 592

Re: gat in de ozonlaag

Ik moet heel toevallig net organische milieuchemie studeren deze examenperiode.

Ik vond de uitleg waar veel wetenschappers het mee eens zijn best wel te aanvaarden. Als zo'n freon soms wel 100 jaar kan overleven zonder uiteen te vallen is het toch logisch dat hij kan stijgen tot in de stratosfeer. Wij hebben luchtstromingen besproken die er ettelijke maanden/jaren (dachtik) over doen om lucht uit de troposfeer naar de hoger gelegen luchtlaag(stratosfeer) te brengen.

Berichten: 17

Re: gat in de ozonlaag

update:

Toevallig is er vandaag een klein ozon-gat boven België

http://www.urania.be/berichten/toonbericht.php?origin=astro

Met een diameter van "maar" 500 km is het peanuts t.o.v. de 30 miljoen vierkante kilometer aan de zuidpool.

waarvan hier een interssante link is http://www.bascoe.oma.be/index.htm

Niet toevallig ook Belgisch materiaal :P

Je moet snel zijn om het te aanschouwen want morgen zou het al boven centraal Europa hangen waar het zal verdwijnen

Berichten: 592

Re: gat in de ozonlaag

Ik heb het ook net gelezen in de krant, maar als je op die website kijkt, is het net zo goed boven Nederland en UK.

Reageer