[scheikunde] chemische klok

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

[scheikunde] chemische klok

Hallo iedereen!

ik zit in 6 VWO en ik moet een proefje doen met een chemische klok. helaas is dat alle informatie die ik heb gekregen en moet ik het verder zelf uitzoeken. ik heb dus op internet gezocht, maar de informatie die ik daar kan vinden is vrij beperkt.

dit kon ik wel vinden:

Hiertoe volstaat het 14 gram malonzuur en 5 gram kaliumbronmaat op te lossen in een 1 molaire oplossing van zwavelzuur. Aan dit mengsel voegt men een kleine hoeveelheid van een cerium(IV)zout en enkele druppels ferroïne toe.

dit zijn de stoffen die ik nodig zou hebben voor het uitvoren van de proef, maar kan dit ook met andere stoffen?

en wat gebeurt er nou precies?

hopelijk zijn er mensen die hier het antwoord op weten!

groetjes,

Jisca

Berichten: 115

Re: [scheikunde] chemische klok

hoi,

deze reactie is heel erg ingewikkeld, hier kan je iets meer info vinden:

http://www.chem.kuleuven.ac.be/goochelen/chemklok.html

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [scheikunde] chemische klok

Dank je wel :P

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [scheikunde] chemische klok

Weet er verder niemand iets over dit onderwerp :P

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] chemische klok

Ik weet er niks van, maar wel een linkje gevonden met google:

http://members.lycos.nl/liachemie/paginas/...de%20%20Reactie

De reactie heet: Briggs-Rauscher (Oscillerende reactie). Misschien als je dat intypt bij Google dat je nog meer achtergrondinfo vindt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [scheikunde] chemische klok

hoi!

dank je wel, maar helaas hebben wij op school te weinig middelen tot onze beschikking.

Beryllium: met de bewerk-knop kan je je bericht nog aanpassen nadat je op OK hebt geklikt :)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] chemische klok

Je kunt het exotische cerium (IV) zout ook vervangen door mangaan (II) sulfaat. Eventueel maak je zelf een oplossing van mangaan (II) sulfaat door een met zwavelzuur aangezuurde KMnO4-oplossing met natrium (metabi)sulfiet te titreren, totdat de paarse kleur juist verdwenen is.

Met mangaan i.p.v. cerium kun je ook dat ferroin weglaten. Dat is alleen maar een indicator, voor kleur-weergave. Met mangaan heeft de reactie van zichzelf wel voldoende kleur (oscillerend tussen kleurloos en rood/bruin).

Je kunt het (dure) malonzuur vervangen door citroenzuur. Met citroenzuur krijg je ook een oscillerende reactie, echter de oplossing wordt wel troebel na verloop van tijd. Maar bij gebrek aan beter gaat het wel.

De stoffen KBrO3 en H2SO4 zijn vrij gangbaar, daar moet aan te komen zijn en een school zal deze toch zeker hebben. Zelf kon ik als particulier hier ook aan komen (KBrO3 maak ik zelf eenvoudig :) ).

Bij deze reactie is het ABSOLUUT noodzakelijk dat er geen chloride in de oplossing aanwezig is. Zelfs het beetje chloride uit kraanwater verknoeit de reactie al.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [scheikunde] chemische klok

geweldig, Dank je wel!

Berichten: 14

Re: [scheikunde] chemische klok

ik ben nu ook bezig met een chemische klok, nu wil ik het malonzuur vervangen door citroen zuur. (dat had ik hier gelezen) maar nu weet ik niet hoeveel citroen zuur ik nodig heb. mijn andere hoeveel heden zijn.

410ml 30% H2O2

43,0g KIO3

4,5ml Zwavelzuur

3,4g Mangaan(II)sulfaat

0,3g Wateroplosbaar zetmeel

en veel gedestilleerd water

iemand enig idee????

Berichten: 840

Re: [scheikunde] chemische klok

dat is best veel kaliumjodaat :oops:

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] chemische klok

Mag ik je eerst eens de suggestie geven om die reactie een factor 100 naar beneden te schalen op reageerbuis niveau? Met 410 ml 30% waterstofperoxide denk ik dat ik heel hard ga rennen als jij die proef gaat doen :oops: . Even serieus, die hoeveelheden die je daar voorstelt lijken me echt niet goed, tenzij je een emmer vol gaat maken van die oplossing.

Ik zelf heb het experiment gedaan met bromaat (zie verder omhoog in dit topic) en ik heb gezien dat de reactie helemaal niet kritisch is. Gewoon een mespunt malonzuur en een beetje mangaan(II)sulfaat oplossen in 2 M zwavelzuur en in een andere reageerbuis een mespunt kaliumbromaat en dan mengen en iets verwarmen.

Met die jodaat-oplossing zal het ook wel zo gaan. Ik weet alleen niet of citroenzuur wel werkt met jodaat. Het werkt wel met bromaat, dat is zeker. Waarom geen bromaat gebruikt? Dat is goedkoper dan jodaat (jood en joodverbindingen vind ik nogal prijzig).

Berichten: 274

Re: [scheikunde] chemische klok

Indien er bij de oplossing een zetmeel oplossing zit dient deze eerst te worden gekookt.

Zonder dat het gekookt is werkt de klok niet.

Grappig, die site van lycos van liachemie was een jaargenoot die die klok probeerde. Het werkte redelijk goed.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] chemische klok

ik moest best veel van de oplossing hebben. we hebben (met een andere) een stuk of 12x het experiment moet doen. we hebben een vitamine C klok reactie gedaan. nog bedankt voor de antwoorden :oops:

Reageer