Springen naar inhoud

Orbitalen

• Log in om te kunnen reageren

Kn44B

Kn44B

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 12:54

Hallo iedereen !!!

Ik heb donderdag examen en heb nog enkele vraagjes ivm met orbitalen , ik heb ze opgelost maar ben niet zeker als ze juist zijn , ben nogal een twijfelaar ;)

1) Geef de waarde voor n, l en ml voor

a) ieder orbitaal in het 2p-subniveau n=2 l =1 m=-1,0,1

b) ieder orbitaal in het 5d-subniveau n=3 l =2 m=-2,-1,0,1,2

2) Welke van de volgende zijn toegelaten sets van 4 kwantumgetallen voor een elektron in een waterstofatoom?

a) n =2, l=1 , m=1

b) n=1 , l=0 ,m=-1

c) n=4 , l=2 ,m=-2

d) n=3 , l=3 ,m=0

ik weet dat eeh H-atoom n=1 l=0 m=0 ma hier komt toch geen van bovenstaande mee overeen ?

3) Welke kwantumgetallen moeten gelijk zijn om gedegenereerde orbitalen te hebben in een waterstofatoom

Heb je wel gedegenereerde orbitalen ? :s

4)Hoeveel niet gepaarde elektronen zijn er op de buitenste schil van

a) As 3

b) Te 2

c) Sn 2

d) Ag 1

5) De volgende sets van kwantumgetallen horen bij 4 elektronen uit hetzelfde atoom. Rangschik ze volgens toenemende energie. welke 2 sets hebben dezelfde energie?

a) n=4 ,l=0 , m 0
b) n=3 ,l=2,m=1
c) n=3,l=2,m=-2
d) n=3,l=1,m=1

Ik weet dat B en c dezelfde energie bezitten maar als ik ze moet rangschikken , is het dan b=c < d < a

Mijn redenering gaat als volgt , a heeft een hoger atoomnummer dan de rest maar ondervind ook anderzijds meer afscherming van de kern dan de andere sets
b,c en d hebben ongeveer dezelfde energie inhoud maar c iets meer omda het minder afscherming ondervind van onderliggende schillen dan b en c

Zo dat was het :P , hopelijk kunnen jullie me helpe :P

Grtz

Beryllium: Ik heb even de BBcodes voor je aangepast. Misschien moet je even je post een keertje in voorbeeldweergave bekijken voor je hem plaatst.

Veranderd door Beryllium, 16 januari 2006 - 14:38

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ddd

ddd

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 14:02

Hallo iedereen !!!

Ik heb donderdag examen en heb nog enkele vraagjes ivm met orbitalen , ik heb ze opgelost maar ben niet zeker als ze juist zijn , ben nogal een twijfelaar ;)

1) Geef de waarde voor n, l en ml voor

a) ieder orbitaal in het 2p-subniveau [COLOR=blue] n=2 l =1 m=-1,0,1

b) ieder orbitaal in het 5d-subniveau [COLOR=blue] n=3 l =2 m=-2,-1,0,1,2

2) Welke van de volgende zijn toegelaten sets van 4 kwantumgetallen voor een elektron in een waterstofatoom?

a) n =2, l=1 , m=1

b) n=1 , l=0 ,m=-1

c) n=4 , l=2 ,m=-2

d) n=3 , l=3 ,m=0

[COLOR=blue] ik weet dat eeh H-atoom n=1 l=0 m=0 ma hier komt toch geen van bovenstaande mee overeen ?

3) Welke kwantumgetallen moeten gelijk zijn om gedegenereerde orbitalen te hebben in een waterstofatoom

[COLOR=blue] Heb je wel gedegenereerde orbitalen ? :s

4)Hoeveel niet gepaarde elektronen zijn er op de buitenste schil van

a) As [COLOR=blue]3

b) Te [COLOR=blue]2

c) Sn [COLOR=blue] 2

d) Ag [COLOR=blue]1

5) De volgende sets van kwantumgetallen horen bij 4 elektronen uit hetzelfde atoom. Rangschik ze volgens toenemende energie. welke 2 sets hebben dezelfde energie?

a) n=4 ,l=0 , m 0
b) n=3 ,l=2,m=1
c) n=3,l=2,m=-2
d) n=3,l=1,m=1

[COLOR=blue]Ik weet dat B en c dezelfde energie bezitten maar als ik ze moet rangschikken , is het dan b=c < d < a

Mijn redenering gaat als volgt , a heeft een hoger atoomnummer dan de rest maar ondervind ook anderzijds meer afscherming van de kern dan de andere sets
b,c en d hebben ongeveer dezelfde energie inhoud maar c iets meer omda het minder afscherming ondervind van onderliggende schillen dan b en c

Zo dat was het :P , hopelijk kunnen jullie me helpe :P

Grtz

1. b) hier is n=5

2. a) en c) zijn toegelaten

3. de n-kwantumgetallen moeten gelijk zijn

5. deze vraag is niet correct
het hang af van welk atoom je beschouwt
het gaat over de 4s, 3d en 3p elektronen.
3p zal laagst zijn, dus eerst d)
maar de relatieve volgorde van 3d en 4s is niet absoluut.
ervan uitgaande dat hier de aufbau regels getest worden
zou ik dus zeggen dat 4s lager komt dan 3d in dit geval
dus:
d < a < b=c

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures