Standaard additie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 292

Standaard additie

Ik heb een analyse uitgevoerd volgens de standaardadditie-methode.

Alle metingen zijn in duplo uitgevoerd en in een regressieprogramma ingevoerd. Door van de vergl. y = a +bx y op 0 te stellen kan x, de monsterconcentratie, berekend worden. Dit kan heel eenvoudig door a te delen door b.

Hiermee krijg ik één concentratie. Hoe bereken ik hiervan de standaarddeviatie?
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Standaard additie

Ik hoop dat je de hele analyse 2x hebt gedaan? 2x monsterneming vanaf het begin, 2x de standaardoplossing maken + kalibratiereeks, 2x de meting?

Dan kun je uit beide analyses 2 resultaten halen die je tesamen een standaarddeviatie geven.

Door van de vergl. y = a +bx y op 0 te stellen kan x, de monsterconcentratie, berekend worden. Dit kan heel eenvoudig door a te delen door b.

Dit is onzin, je kijkt waar de grafiek de y-as snijdt. Het gaat dan om de waarde van a.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Standaard additie

Het is geen onzin :P Waar de lijn de x-as snijdt, dus waar y = 0, geeft de concentratie aan. Slechts een handigheidje. Alles is in tweevoud uitgevoerd, omdat je elke additie in tweevoud hebt, krijg je bij elke additie een standaarddeviatie van 2 punten. Deze moeten op een of andere manier worden samen gevoegd. De vraag is hoe...
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Standaard additie

Het is geen onzin :P Waar de lijn de x-as snijdt, dus waar y = 0, geeft de concentratie aan. Slechts een handigheidje. Alles is in tweevoud uitgevoerd, omdat je elke additie in tweevoud hebt, krijg je bij elke additie een standaarddeviatie van 2 punten. Deze moeten op een of andere manier worden samen gevoegd. De vraag is hoe...
Als de y nul is dan heb je geen concentratie.

Wat je weet (de addities) gaat op de x-as.

Wat je meet (de output van je detector) gaat op de y-as.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Standaard additie

AndreB. schreef: Het is geen onzin :P Waar de lijn de x-as snijdt, dus waar y = 0, geeft de concentratie aan. Slechts een handigheidje. Alles is in tweevoud uitgevoerd, omdat je elke additie in tweevoud hebt, krijg je bij elke additie een standaarddeviatie van 2 punten. Deze moeten op een of andere manier worden samen gevoegd. De vraag is hoe...
Als de y nul is dan heb je geen concentratie.

Wat je weet (de addities) gaat op de x-as.

Wat je meet (de output van je detector) gaat op de y-as.
Je extrapoleerd y naar 0 om de absolute waarde van x te vinden, zie voorbeeld plaatje, dit is overigens geen discussie over of ik wel op de juiste manier bezig ben, ik wil alleen weten hoe je hiervan de stdev berekend...

http://www40.homepage.villanova.edu/michae...nCalibnCrv..jpg
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Standaard additie

Nou, je hebt meer dan 1 punt, daarvan kan je het gemiddelde berekenen. En aan de hand van

Code: Selecteer alles


standaarddeviatie = [wortel] ((y1 - ygem) * (y1 - ygem)) + ((y2 - ygem) * (y2 - ygem)) [/wortel]

de standaarddeviatie berekenen.

Btw bedankt voor je tip, bij mij is er dus een hele tijd iets anders ingehamerd, vandaar :P

Re: Standaard additie

ik heb tijdens een werkcollege statistiek een formule moeten benaderen om het 95% betrouwbaarheidsinterval te bepalen voor een monster. Dit was in deze opgave ook iets met een standaardadditie en regressie.

Voor je standaarddeviatie in je monster, sxE geldt:

sxE= (s/b) * ( (1/n) + (ygemiddeld2 / b2 Sxx) )0,5

Waarbij s= standaarddeviatie van je regressielijn

b= helling

n= aantal metingen

Sxx= Som x2 - ( (Som x)2 /n)

En voor het aantal vrijheidsgraden lijkt mij dat er dan een t-waarde wordt gekozen van n-2 vrijheidsgraden. En door vervolgens de t met sxE te vermenigvuldigen had ik het 95% BI gekregen...

Reageer