Springen naar inhoud

IdeeŽn gevraagd!

• Log in om te kunnen reageren

TBD

TBD

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 18:54

Op onze school (WICO Sint-Maria in Neerpelt) hebben ze iets leutigs: Je kan je opgeven om met een schoolgenootje naar een vijflandenontmoeting te gaan. Dit maal is het in Duitsland, waar dus effectief 5 scholen uit 5 verschillende landen bijeenkomen en met elkaar wedijveren op het gebied van sport, kunst, wetenschap, ...
Ik ben dus geselecteerd voor mijn school voor het gebied wetenschap :P

Ik mag dus samen met iemand enkele proefjes voorbereiden, en ginds gaan showen ;)

Nu had ik graag wat frisse suggesties van jullie allemaal gehad. Het thema is 'Vuur en vlam', de proefjes mogen niet al te moeilijk zijn, aangezien die Duitsers het moeten kunnen begrijpen na onze uitleg :P

We moeten in totaal 2 kleine proefjes doen (in een labootje ginds), en 2 grote, dus bv voor de school ginds, of op het dak, ...

Ik hoor gaarne al uw commentaar!
tx Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 16 januari 2006 - 19:21

Verbrand wat geld door het te dopen in een 1:1 mengsel van water en ethanol en daarna aan te steken met een aansteker; verbaas je publiek dat het geld ongeschonden uit de vlammen komt...

Probeer wel van tevoren even uit met wat waardeloos papier :P
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 20:19

doe maar met enkele fakebriefjes van 500euro ofzo
je weet nooit dat er wat misgaat

TBD

TBD

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 21:31

Uiterst goed idee! :P
(hebben we toevallig ook in de les gezien!)

Voor de grote projecten dachten we aan een soort vuurwerk of iets, maar dan wel spectaculair. Want ja, het gewone vuurwerk kent iedereen wel.
Suggesties?

*chemaster*

*chemaster*

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 21:59

Wat dacht je hiervan: Ontleding Ammoniumdichromaat. Op deze site staan nog meer van zulke proefjes.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2006 - 22:25

Ook een leuke is pyrofoor ijzer (ontbrand spontaan aan de lucht). Dit is gemakkelijk te maken door ijzer(III)oxalaat in een reageerbuisje te verhitten met een bunsenbrander. Het ijzeroxalaat ontleed in koolstofdioxide en ijzer. De CO2 vormt een beschermend 'dekentje' boven het ijzer. Wanneer je het ijzer uit het reageerbuisje giet vliegt het spontaan in de brand (door het grote contactoppervlak)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 22:31

Op mijn website heb ik ook een aantal leuke experimenten, sommige ook met vuur (bijvoorbeeld intens heet en heftig vuur, dat aangestoken wordt door een druppel water toe te voegen). Groen vuur is ook heel leuk, staat er ook op:

http://woelen.scheik...xps/index3.html

Kijk vooral eens naar de volgende drie experimenten:
Miniature explosions in a test tube
Water-initiated light and smoke
Green fire

Vooral met het tweede experiment a.u.b. wel HEEL goed oppassen en heel kleine hoeveelheden gebruiken. Deze reactie is echt verschrikkelijk fel en als je een gram gebruikt, dan kan ik niet instaan voor je handen en ogen.

Misschien heb je ook nog iets aan de andere experimenten.

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 22:55

@DrQuico

is dat expiriment ook geschikt om op de middelbare school op bv een opendag ofzo te doen ....

TBD

TBD

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 09:04

Ik ben jullie allemaal al heel erg dankbaar! Ik ga vele van jullie voorgestelde proefjes voorstellen aan de begeleidende leerkracht.

Nog meer ideeŽn zijn altijd welkom :P

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 10:51

kleurenspectra is ook heel gemakkelijk
neem een kleurloze vlam en verpoederdeb stofjes
net als bij de tovenaars uit de tekenfilmpjes kun je de poedertjes erin gooien en kleur krijgen. koper geeft dan groen en zo

weet wel niet welke stoffen hietr wel/niet voor geschikt zijn

*chemaster*

*chemaster*

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 10:54

Koper geeft groen?? Blauw zeker :P . Barium geeft groen. Maar dat staat ook op experimenteren.nl

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2006 - 10:56

:P Koper emitteert wel degelijk groen licht

*chemaster*

*chemaster*

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 10:58

hmm...Blauw/groen..deal? Haha, nja ik vind het meer blauw lijken dan groen eigenlijk :P En hoe komt het anders dat in blauwe pyro-composities een koperzout wordt gebruikt :P .

Veranderd door Chemaster, 17 januari 2006 - 11:02

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2006 - 13:19

Als ik koper(I)chloride (CuCl) oplos in een water-ethanolmengsel, en dit verbrand dan is dit groen. Tevens heb ik het spectrum van koper opgezocht en daar zaten meet groene dan blauwe spectraallijnen in. Of jij moet er toevallig een plaatje van hebben, dan ben ik wel overtuigd :P

Veranderd door FsWd, 17 januari 2006 - 13:26

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 13:28

plaatje van verbranding van koper(II)chloride

Geplaatste afbeelding

en dit is bariumchloride

Geplaatste afbeelding

dus volgens mij heeft chemmaster gelijk of heb je een beter argument FsWd. want ik dacht hetzelfde

Veranderd door Placebo, 17 januari 2006 - 13:30

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures