[scheikunde] Tetrapeptide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 147

[scheikunde] Tetrapeptide

Weet iemand wat de structuurformule is van het tetrapeptide Cys-Asp-Leu-Gly?

Daarbij heb ik een vraag hoe je dit kan samenstellen? In binas kan ik wel die Cys, Asp apart opzoeken, maar hoe stel ik die dan vervolgens samen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Tetrapeptide

Dat doe je door tussen de aminozuren een zogenaamde peptidebinding te "bouwen".

Afbeelding

Plaatje van deze website.

De groepen R1 of R2 zijn dus anders voor verschillende aminozuren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Tetrapeptide

Aminozuren hebben een H2N-CHR-COOH 'keten'. De variatie zit in de meeste gevallen enkel in de R-groep. Om een tetrapeptide (of ander polypeptide) te maken koppel je een amine-groep met een zuurgroep tot een amide. Als er bij Cys-Asp-Leu-Gly verder niets specifieks staat dan kun je er van uitgaan dat er aan de linkerkant nog een vrije NH2-groep en aan de rechterkant nog een vrije COOH-groep zit.

H2N-CHR-COOH + H2N-CHR'-COOH -> H2N-CHR-(CO)-NH-CHR'-COOH + H2O

[edit] te laat, en nu heeft beryllium ook nog een veel mooier plaatje. :P

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Tetrapeptide

Dus die aminozuren in binas tabel 67 C1 koppel je allemaal opdezelfde manier. Is het nou toevallig dat ze allemaal links een NH2-groep hebben en aan de rechterkant een COOH-groep?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Tetrapeptide

Nee daarom heten het nu juist aminozuren :P

Berichten: 115

Re: [scheikunde] Tetrapeptide

Dus die aminozuren in binas tabel 67 C1 koppel je allemaal opdezelfde manier. Is het nou toevallig dat ze allemaal links een NH2-groep hebben en aan de rechterkant een COOH-groep?
nee, daarom zijn het juist aminozuren Afbeelding

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Tetrapeptide

Dus die aminozuren in binas tabel 67 C1 koppel je allemaal opdezelfde manier. Is het nou toevallig dat ze allemaal links een NH2-groep hebben en aan de rechterkant een COOH-groep?
Wat rechts en links is bestaat alleen op papier, maar zo worden ze altijd geschreven inderdaad.

Berichten: 592

Re: [scheikunde] Tetrapeptide

De ribosomen zijn dachtik enkel in staat om linksdraaiende aminozuren te binden. Dus kan je deze enkel inbouwen in eiwitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Tetrapeptide

Volgens mij doelt jack87 niet op recht- of linksdraaiend, maar op de manier waarop ze in het boek gedrukt staan...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Tetrapeptide

Volgens mij doelt jack87 niet op recht- of linksdraaiend, maar op de manier waarop ze in het boek gedrukt staan...
Yup. dat bedoelde ik :P

Klopt het dat bij het koppelen H2O vrijkomt? En ligt dat aan de hoeveelheid gekoppelde aminozuren, dus 1 koppeling levert 1 H2O en 2 2x zoveel?

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Tetrapeptide

Beryllium schreef: Volgens mij doelt jack87 niet op recht- of linksdraaiend, maar op de manier waarop ze in het boek gedrukt staan...
Yup. dat bedoelde ik :P

Klopt het dat bij het koppelen H2O vrijkomt? En ligt dat aan de hoeveelheid gekoppelde aminozuren, dus 1 koppeling levert 1 H2O en 2 2x zoveel?
jep per vorming van 1 dipetide binding komt 1 H2O vrij.

Reageer