Molybdenum-organic complexes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 104

Molybdenum-organic complexes

Ik heb uit de literatuur wat informatie over molybdeen-organo complexen, maar het is me niet helemaal duidelijk wat bedoeld wordt.

Ik citeer:

Molybdenum-organic compounds: Molybdic acid forms a series of compounds with carboy-hydroxy and poly-hydroxy organic compounds.

one of the type of (HMo2O7.C6H14O6.NH3)H is formed with mannitol (C7H14O6).

Other similar condensation compounds of molybdic acid cover a wide rang including oxalic, mandelic, lactic,and tartaric acids as well as the sugars and the polyalcohols.

Bron: Molybdenum compounds

Their chemistry and technologie

D.H. Killeffer

1952 Interscience publishers, New York - London

een aantal dingen die mij dus niet duidelijk zijn:

*Ze hebben het in de titel over complexen en in de tekst over "condensation compounds"

*Waar komt de ammoniak in de complexe verbinding met mannitol vandaan.

*Zoals het complex geschreven is (HMo2O7.C6H14O6.NH3)H is de condensatie nog niet verlopen, maar ze spreken wel over een condensation compound?

Kan iemand me hier mee helpen.....DRQuico?

Alvast bedankt Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Molybdenum-organic complexes

*Ze hebben het in de titel over complexen en in de tekst over "condensation compounds"
Zowel molybdic acid en de condensation compounds zijn complexen van molybdeen. Het zuur H2Mo2O7 bevat een aantal watermoleculen als liganden. Deze coordineren met de vrije electronenparen aan het molybdeen en worden door de alcoholen of zuren vervangen. Ik denk dat ze met condensation compounds doelen op deze uitwisseling. Het alcohol of zuur 'condenseert' met het molybdaat tot een coördinatiecomplex. De reden dat dit zo goed verloopt is dat de polyalcoholen (of zuren) tegelijkertijd met meerdere zuurstofatomen aan het molybdeen kunnen complexeren (dit heet cheleren)
*Waar komt de ammoniak in de complexe verbinding met mannitol vandaan.
Dat (ammonia) zullen ze er toch echt bij hebben moeten gooien. Ammonia is i.h.a een sterker ligand dan water en zal dus ook een gecoördineerd watermolecuul vervangen.
*Zoals het complex geschreven is (HMo2O7.C6H14O6.NH3)H is de condensatie nog niet verlopen, maar ze spreken wel over een condensation compound?
De condensatie is hier als wel verlopen, het coördinatiecomplex is immers al gevormd.

Berichten: 104

Re: Molybdenum-organic complexes

*Ze hebben het in de titel over complexen en in de tekst over "condensation compounds"
Zowel molybdic acid en de condensation compounds zijn complexen van molybdeen. Het zuur H2Mo2O7 bevat een aantal watermoleculen als liganden. Deze coordineren met de vrije electronenparen aan het molybdeen en worden door de alcoholen of zuren vervangen. Ik denk dat ze met condensation compounds doelen op deze uitwisseling. Het alcohol of zuur 'condenseert' met het molybdaat tot een coördinatiecomplex. De reden dat dit zo goed verloopt is dat de polyalcoholen (of zuren) tegelijkertijd met meerdere zuurstofatomen aan het molybdeen kunnen complexeren (dit heet cheleren)
*Waar komt de ammoniak in de complexe verbinding met mannitol vandaan.
Dat (ammonia) zullen ze er toch echt bij hebben moeten gooien. Ammonia is i.h.a een sterker ligand dan water en zal dus ook een gecoördineerd watermolecuul vervangen.
*Zoals het complex geschreven is (HMo2O7.C6H14O6.NH3)H is de condensatie nog niet verlopen, maar ze spreken wel over een condensation compound?
De condensatie is hier als wel verlopen, het coördinatiecomplex is immers al gevormd.
Ik bedoelde hier dat de condensatie nog niet verlopen is omdat er geen water afgesplitst is, maar na bovenstaande uitleg begrijp ik dat dat ook niet echt zal gebeuren.

Bedankt, groeten Ruud

Reageer