[scheikunde] LoodJodide maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

[scheikunde] LoodJodide maken

Hallo,

voor een Scheikunde B-Toets moest ik met een medeleerling een zout maken die niet op school was. Wij kozen voor het zou: LoodJodide (PbI2) omdat wij dachten dat dit een makkelijk zout was om te maken en vanwege de gele kleur.

Voor deze proef hadden we natuurlijk eerst twee andere zouten nodig om LoodJodide te maken. Dit waren Loodnitraat (Pb(NO3)2) en KaliumJodide (KI2).

Deze zouten hadden we allebei in water opgelost en vervolgens bij elkaar gedaan. Daarna filterden we het en LoodJodide bleef achter in de trechter en Kaliumnitraat druppelde er doorheen (althans, dat dachten we).

Om te testen of er in het filtraat nog Pb+ of Jodide- Ionen zaten deden we het Kaliumnitraat in twee bekerglazen. Daar deden we Loodnitraat en KaliumJodide bij. Maar tot onze verbazing sloeg bij beide bekerglazen weer Loodjodide neer.

Onze leraar zei dat we eens in de Binas moesten kijken mij oplosbaarheid in water maar daar lag het niet aan (zei hij daarna zelf).

Weet iemand hoe dit kan? Werkt Kaliumnitraat als een emulgator zodat die stoffen niet goed kunnen mixen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

Hoi, welkom op chemieforum.nl!

Allereerst: het is KI: kalium en jodide zijn beide éénwaardig.

Verder: wat is het oplosbaarheidsproduct dat je hebt gevonden? Heb je uitgerekend wat de oplosbaarheid in mol/l is? En in gram/l?

Berichten: 11

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

rwwh schreef: Hoi, welkom op chemieforum.nl!

Allereerst: het is KI: kalium en jodide zijn beide éénwaardig.

Verder: wat is het oplosbaarheidsproduct dat je hebt gevonden? Heb je uitgerekend wat de oplosbaarheid in mol/l is? En in gram/l?
We moesten 2 gram van ons zout maken. Met berekeningen hebben we bekeken hoeveel we van welk zout nodig hadden.

Het oplosbaarheidsprodukt van LoodJodide is 8,5 × 10-09 of bedoel je dat niet?

Onze leraar zei dat het daar niet mee te maken had.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

Ja, ik denk toch dat het daarmee te maken kan hebben. Met hoeveel mol/liter komt dat overeen? En gram/liter?

edit: vergeet de eenheid niet!

Berichten: 11

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

Het oplosbaarheidsprodukt van Loodjodide is 8,5 × 10-09 Ks.

We moesten dus 2 gram maken. Maar na het filtreren kwam het dus ook maar op 1,88. Terwijl we alles goed hadden gedaan. Denk je echt dat het met het oplosbaarheidsprodukt te maken heeft? Ik weet er niet veel vanaf maar mijn leraar zei dat het met het oplossen in water te maken had. Maar toen hij het getal in de Binas had gezien zei hij dat het niet daaraan kon liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

Ik vraag het maar 3 keer hoor: Met hoeveel mol/liter komt dat overeen? En gram/liter?

En zet er even de goede eenheid bij.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

rwwh schreef: Ik vraag het maar 3 keer hoor: Met hoeveel mol/liter komt dat overeen? En gram/liter?

En zet er even de goede eenheid bij.
Ja sorry, maar dat weet ik eigenlijk niet. Zo staat het in de binas en meer weet ik er ook niet van. Bedoel je dan wat die 8,5 × 10-09 Ks in gram/liter is? of iets anders?

Berichten: 115

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

Klaasjan schreef: Het oplosbaarheidsprodukt van Loodjodide is 8,5 × 10-09 Ks.

We moesten dus 2 gram maken. Maar na het filtreren kwam het dus ook maar op 1,88. Terwijl we alles goed hadden gedaan. Denk je echt dat het met het oplosbaarheidsprodukt te maken heeft? Ik weet er niet veel vanaf maar mijn leraar zei dat het met het oplossen in water te maken had. Maar toen hij het getal in de Binas had gezien zei hij dat het niet daaraan kon liggen.
~10^-8 is niet zo klein in dit geval, bedenk dat bij PbI2 het oplosbaarheidsproduct

[Pb]*^2 is, dus met een macht 2 bij de I-concentratie

edit : het zijn dan ook nog eens zware ionen

dan kom je uit op een oplosbaarheid van om en bij de 5-7 gram per liter ...

Berichten: 115

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

Klaasjan schreef: Het oplosbaarheidsprodukt van Loodjodide is 8,5 × 10-09 Ks.

We moesten dus 2 gram maken. Maar na het filtreren kwam het dus ook maar op 1,88. Terwijl we alles goed hadden gedaan. Denk je echt dat het met het oplosbaarheidsprodukt te maken heeft? Ik weet er niet veel vanaf maar mijn leraar zei dat het met het oplossen in water te maken had. Maar toen hij het getal in de Binas had gezien zei hij dat het niet daaraan kon liggen.
zoals aangetoond ligt het dus waarschijnlijk aan de oplosbaarheid:

eenvoudig te verhelpen

zorg voor de juiste hoeveelheid Pb en kap er een serieuze overmaat KI bij,

't rotzakske zal wel neerslaan :P

Berichten: 40

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

Ik denk dat het aan je waarde voor het oplosbaarheidsproduct ligt. Ik had van die andere vraag mijn tabellen hier nu nog liggen en ik vind in mijn Book Of Data de waarde 7.1*10-9 .

Berichten: 11

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

Betekent dat nou dat er maar 5-7 gram LoodJodide oplost in een liter water?

als dat zo is. Dan moeten we even nagaan hoeveel water we ongeveer gebruikt hebben en dat schat ik op een 0,3 liter. Dus zou het dan toch daaraan liggen? en hoe reken ik het precies uit?
zorg voor de juiste hoeveelheid Pb en kap er een serieuze overmaat KI bij,

't rotzakske zal wel neerslaa
We hebben de proef al gedaan. En het zout al ingeleverd, maar als ik in het verslag niet uitleg waar het aan ligt dat het maar 1.88 gram is loop ik een aantal punten mis ben ik bang. Maar ik moet mijn leraar dan overtuigen met wat berekeningen dat het TOCH daaraan ligt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

ddd heeft de essentie dus al gegeven.

Ks = [Pb2+] [I-]2 = 8x10-9 mol3/liter3

De concentratie is dan: x * (2x)2 = 4 x3 = Ks = 8x10-9, x = 1.3 x 10-3 mol/liter

PbI2 heeft een molmassa van 207.2 + 2*126.9 = 461 gram/mol.

1.3x10-3 mol/liter x 461 gram/mol = 0.6 gram/liter.

Je bent 0.1 gram kwijt, dat lost dus op in 0.1/0.6 = 0.2 liter.

Je leraar had ongelijk. Dit is werkelijk het probleem.

edit: betere berekening van de concentratie uit de Ks.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

Nog bedankt dat voor het helpen met mijn 'probleem'. Dit is ook maar mijn leraar zijn tweede jaar :P

Op het werkverslag had ik een 7.7 dus ik hoop om toch nog een 8 in totaal voor deze B-Toets te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

Je zou nog als aanbeveling bij de conclusies kunnen geven dat het toevoegen van een grote overmaat KI zoals ddd al schreef de opbrengst zou verhogen. Wanneer je een hogere jodide concentratie in de vergelijking voor het oplosbaarheidsproduct invult kun je zien wat er met de loodconcentratie gebeurd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] LoodJodide maken

Een grote overmaat loodnitraat verhoogt ook de opbrengst. Meestal kun je een 'goedkope' reactant in grote overmaat gebruiken, maar hier leveren lood en jodide bijna evenveel massa in het loodjodide. Je zou dus alleen op de prijs van de stoffen af moeten gaan. En daarvan heb ik geen idee..... Of je zou de milieubelasting van het afval een rol moeten laten spelen bij de afweging welke stof in welke overmaat te gebruiken.

Mijn advies bij deze proef: weinig water gebruiken.

Reageer