Springen naar inhoud

bloeddruk

• Log in om te kunnen reageren

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 17:52

ik had een vraag:
waar in het lichaam is de bloeddruk het hoogst? ik had een verslag gelezen die er van uit ging dat door het pompen van het hart en de versmalling tot haarvaten voor een plaatselijk verhoogde bloeddruk zorgen tenopzichten van de rest van de bloed vaten, echter dacht ik dat het bloed vanaf het hart in velen haarvaten gepomt word en dus de bloed druk ietsje lager is en de druk op de cellen na de hart kleppen het grootst is.

(de bloeddruk blijf uiteindelijk geleik doordat de cel volgens mij Ca2+ aan maakt maar afgezien van dat...)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 18:10

Als de druk in de haarvaten hoger zou zijn dan de druk in het hart zou het bloed dan niet omgekeerd stromen?
Ik zou denken dat de druk het hoogst is net na de pomp (hart).

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 21:04

hoe verder van het hart hoe lager de druk (en kijk eens in binas tabel 84E)

*chemaster*

*chemaster*

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 21:39

hoe verder van het hart hoe lager de druk

Dat is niet uit dat tabel duidelijk..
Ik heb toch ook slagaders in mijn benen. Daar is de druk even groot als de slagaders in mijn armen, terwijl mijn armen dichterbij mijn hart zitten dan mijn benen.

de bloeddruk blijf uiteindelijk geleik doordat de cel..

De bloeddruk blijfT uiteindelijk gelIJK doordat de cel.., sorry dat ik ga zeuren over je spelling hoor, maar dat kan mensen uitermate storen.

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 23:10

sorry voor mijn spelling... ('k heb niet voor niks een alfa studie gekozen ;) )

@Dante: dat je bloed van een hoge druk naar een lagere druk stroomt klopt, MAAR vergeet niet dat je na de haarvaten een lagere druk hebt en het dus door het haarvat wil stromen, (hier heb ik een geweldig plaatje van alleen kan ik hem niet uploaden :P )
zoiets:

Pomp
| |
| |
| |
|/
||
||

dan zou het bloed aan het eind volgens mij een hogere druk hebben dan aan het begin.

@chemaster: is de druk in de slag aderen dan overal even hoog? :P

@ellen4ever: mijn binas gaat maar tot 84 C iets met planten (*zucht* je hebt ook nooit wat aan schoolboeken 8-[ )

Veranderd door Groentje, 17 januari 2006 - 23:11

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 00:59

sorry voor mijn spelling... ('k heb niet voor niks een alfa studie gekozen :P )

beta bedoel je waarschijnlijk

@Dante: dat je bloed van een hoge druk naar een lagere druk stroomt klopt, MAAR vergeet niet dat je na de haarvaten een lagere druk hebt en het dus door het haarvat wil stromen,

Wat denk je van de weerstand die een haarvat geeft? Dat is dus niet de gemakkelijkste weg, bloed zal net als stroom de weg van de minste weerstand zoeken.

De druk is natuurlijk het hoogst direct na het hart. Er wordt nergens anders druk aan het gesloten systeem toegevoegd dus er gaat alleen maar druk verloren naarmate je verder van het hart en de slagaderen vandaan komt.

*chemaster*

*chemaster*

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 08:18

@chemaster: is de druk in de slag aderen dan overal even hoog?

Voor die vraag moet je echter wel in Binas Tabel 84E kijken. En dan zal je zien dat dat niet zo is. Maar in de slagaders zal de druk ongeveer evenhoog zijn, overal in je lichaam (correct me if i'm wrong, ik heb geen biologie ;) ).

@ellen4ever: mijn binas gaat maar tot 84 C iets met planten (*zucht* je hebt ook nooit wat aan schoolboeken )

Haha, mijn Binas gaat tot tabel 84O (en dan natuurlijk verder tot tabel 100). Maar omdat jij die niet hebt, heb ik hem maar even ingescand zodat alles misschien iets duidelijker wordt. :P
Geplaatste afbeelding

Edit: ddd: Ssssssttt :P

Veranderd door Chemaster, 18 januari 2006 - 12:59

ddd

ddd

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 12:45

Maar omdat jij die niet hebt, heb ik hem maar even ingescant zodat alles misschien iets duidelijker wordt. :P

ingescanD :P

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 14:56

dankje 8-[ dat wilde ik gewoon even weten... (altijd fijn om geleik te krijgen[666] )
ik ben toch blij met mijn binas dan hoef ik niet ZO veel zinloze informatie mee te nemen :P

@napo: ja, maar volgens mijn super arterestieke (spelling blijft moeilijk :P ) tekening zou het de enige "uitgang" zijn en het bloed kan moeilijk stil blijven staan omdat het liever niet wilt versmallen... ja ik weet ook dat in jou lichaam ietsjes meer haarvaten zitten dus in dat opzicht heb je geleik (ik neem aan de je een mens bent ;) )
alfa was sacasties bedoeld

Veranderd door Groentje, 18 januari 2006 - 14:57

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2006 - 20:11

Je kan de bloeddruk eventueel berekenen met de wet van Bernoulli :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures