nog een nmr spectrum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

nog een nmr spectrum

Hey hoi allemaal,

ik heb hier nog een spectrum, volgens mij is het ethyl methyl ether. Volgens de docent is dat het niet.

Maar ik kom er niet uit waarom het niet klopt.

Misschien iemand die me hiermee kan helpen?

Dit is het spectrum.

Afbeelding

En ja, hij is gemaakt op zo'n ouderwetse 60 MHz :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: nog een nmr spectrum

Het is natuurlijk niet leuk direct het antwoord te geven dus je kunt zelf nog even puzzelen.

Bij ethyl methyl ether verwacht je in het spectrum een singlet (3H) rond 4 ppm, een kwartet (2H) in hetzelfde gebied en een triplet (3H) rond 1 ppm. Dat is hier duidelijk niet het geval. Aan de chemical shift waarde van de piek bij 3.5 ppm kun je concluderen dat het een alcohol is. De piek integreert voor 2 protonen (of een veelvoud hiervan). Dit signaal komt dus waarschijnlijk van een -CH2OH groep. Kun je er dan verder zelf uitkomen wat hier nog meer aan vast zit?

Berichten: 45

Re: nog een nmr spectrum

dus dan zit er rond 1 ppm ook een CH2 groep?

en bij die bult een CH3

dus dan is het 1-propanol?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: nog een nmr spectrum

De conclusie is goed (het is dus 1-propanol), maar de wanneer je naar de integralen kijkt zie je dat de piek bij 1 ppm bij de CH3-groep hoort en die bij 1.75 bij de middelste CH2-groep. Globaal kun je zeggen dat hoe dichter een H-atoom bij een electronzuigende groep zit, des te groter de chemical shift waarde (in ppm)

PS: weet je waarom en op wat voor een manier opsplitsingspatronen in een NMR optreden?

Berichten: 45

Re: nog een nmr spectrum

ik had opzich de groepen CH2 en CH3 wel goed.. Alleen het vervelende is dat ik geleerd heb dat een alcohol een c.s. heeft rond 12 ppm. Maar dat deze ook in het gehele spectrum kan voorkomen.. Vandaar dat ik het niet helemaal begreep.

Berichten: 2.035

Re: nog een nmr spectrum

Het OH-proton is niet zichtbaar door snelle uitwisseling met (water in) het oplosmiddel... hierdoor is dit signaal "uitgesmeerd" over een breed gebied. Het signaal ligt waarschijnlijk tussen 1 en 6 ppm, 10-12 ppm geldt meer voor het OH-proton van zuren :P

edit: was net bezig met antwoord!

Reageer