[scheikunde] sterkte reductor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[scheikunde] sterkte reductor

hallo,

ik heb even een kort vraagje hoe zie je bij een redoxreactie welke de reductor is en welke de oxidator. ik weet dat de oxidator elektronen opneemt en dat de reductor elektronen afstaat, ik weet alleen niet hoe ik dat in een formule moet herkennen.

dit bijvoorbeeld

1 Fe(s)+S(s) -> FeS(s)

2 S(s)+O2(zuurstof)(g) -> SO2(g)


welk van deze reactievergelijkingen stelt een redox voor?

en nog een vraag

Welke van de hieronder genoemde reacties is een redox reactie?

1 De reactie tussen koper(2)oxide en waterstof.

2 de reactie tussen koper(2)oxide en verdund zwavelzuur.


kunnen jullie mij uitleggen hoe je te werk moet gaan en hoe je dit kunt zien? :P

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 111

Re: [scheikunde] sterkte reductor

Antwoord op de 2e vraag: zoek bij welke reactie het oxidatiegetal van koper verandert en je hebt je redoxreactie.

Berichten: 636

Re: [scheikunde] sterkte reductor

je kunt in de binas kijken wat de oxidator en wat de reductor is. gewoon het rijtje langslopen en kijken waar ze bij staan. je moet dan de sterkste oxidator en reductor nemen, die reageren met elkaar. (sterkste oxidator staat bovenaan en sterkste reductor staat onderaan)

Berichten: 44

Re: [scheikunde] sterkte reductor

ok maar hoe zie ik dan wat de oxidator is want anders weet ik niet welke boven moet staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] sterkte reductor

Nou ik zal je een tip geven. Je vindt bij jouw opgaven allemaal metalen terug.

Zoals je weet verliezen metalen graag hun elektronen en raken dus geoxideerd, zij zijn dus zelf de reductor

Niet-metalen zoals zwavel nemen graag elektronen op en raken gereduceerd, zwavel is dus in het eerste geval de oxidator

Als bonus doe ik je de eerste vraag voor

Fe(s) -> Fe2+ + 2e-

S(s) + 2e- -> S2-

Totaalreactie

Fe(s) + S(s) -> FeS(s)

Reageer