[Wiskunde] Wiskundige raadsels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[Wiskunde] Wiskundige raadsels

VRAAG 1

Twee wielrenners doen mee aan een tijdrit. Aad, die als eerste start, rijdt constant 30 km/u. Ben rijdt constant 36 km/u. Als Ben start, passeert Aad een kerk. Op het moment dat Ben deze kerk passeert, finisht Aad. Ten slotte finisht Ben precies een half uur na Aad. Hoe lang is het traject van de tijdrit?



VRAAG 2


Boven een badkuip zitten drie verschillende kranen, A, B en C. Draait men de kranen A en B open dan is de badkuip in precies vier minuten vol. De kranen A en C vullen de badkuip samen in precies vier minuten, terwijl de kranen B en C dat in precies zes minuten doen. In hoeveel minuten is het bad vol als de drie kranen tegelijk worden opengedraaid?



Bij een bepaald spel krijgen 75 personen, onder wie Herman en Rob, allemaal een rood, een wit of een blauw lapje stof op hun rug gespeld. Ze lopen zwijgend in een zaal rond en bekijken elkaars ruggen. Herman telt in totaal precies driemaal zoveel rode als witte lapjes, terwijl Rob precies tweemaal zoveel blauwe als witte lapjes ziet.

Hoeveel lapjes zijn er van iedere kleur uitgedeeld?

Weet iemand de oplossing? :roll: Veel plezier!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

Mss probeer je best je totale huiswerk eerst zelf te maken en kom je dan vragen wat je niet begrijpt :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

Cycloon heeft wel gelijk....probeer eerst wat je weet, en vraag dan om uitleg wat je niet weet. Daarnaast heb ik je bericht en titel aangepast, om de leesbaarheid te vergroten. Alles in size 18 zetten wordt als schreeuwen/opdringerig gedrag gezien, en is niet prettig om te lezen.
Appareo decet nihil munditia?

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

Ik weet de oplossing... Ik denk ik geef jullie effe 2 leuke raadsels.

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

Gast heeft gelijk, jullie moeten niet zo doen. Ik vind het ook leuk om deze raadsels op te lossen. Bedankt Gast!!! :roll:

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

hmmmm, misschien zou je het zelfs kunnen uitprobere? vraag 2 dan. ik zal eens even gaan brainstormen!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

Prima dat je ons een plezier wilt doen, stellen we erg op prijs, maar geef het dan iets duidelijker aan in het bericht. Ik heb er geen tijd voor/zin in om er aan te gaan zitten.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

Ik zie niet echt in waarom je het dan in het huiswerkforum post :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

zijn allemaal gewone vergelijkingkjes.. 1ste graad zelf
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

Dan kon het inderdaad beter in het wiskunde-forum ipv huiswerk.

Als het huiswerk was wou ik je wel op weg helpen maar als je de uitkomst kent laat ik het over aan wie dit plezierig vindt, erg moeilijk zijn ze namelijk niet.

Berichten: 34

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

Vrij duidelijk voor mij... weer een scholiertje dat zijn huiswerk niet wil maken en met gast accounts reacties gaat liggen poste

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

Ok het is nu duidelijk denk ik wat ieders mening is over de al dan niet nette intenties van onze topic starter. Als hij dit als huiswerk had, dan was het nu toch voorbij de inlever termijn.

Eerste vraag:
Op het moment dat Ben deze kerk passeert, finisht Aad. Ten slotte finisht Ben precies een half uur na Aad
Vanaf de kerk tot aan de finish doet Ben er een half uur over. Hij rijd 36km/h: Hoe lang is die afstand? 18 km
Als Ben start, passeert Aad een kerk. Op het moment dat Ben deze kerk passeert, finisht Aad
Aad fietst 30km/h hoe lang doet hij over de afstand van 18 km? 36 minuten. Het eerste gedeelte moet Ben dus 36 minuten lang 36km/h fietsen en dat is dus 3/5e van 36km en dat is uit het hoofd 7.2km*3 is 21.6 km.

dus van start naar kerk is het 21.6km en van kerk naar finish is het 18 km, samen is dat 39.6 km.

Antwoord op vraag 2 staat hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=15689

Dus ik neem aan dat het geen wiskunde raadsel is maar dat je antwoord zocht op opgave 35 in je wiskunde boek??? :roll: Als je liegt zorg er dan in ieder geval voor dat je geen klasgenootjes of wiskunde boek genootjes hebt die het voor je verpesten. Te goed voor deze wereld maar weer.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 34

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

ye jij bent te goed voor hun...

Het is idd toch best wel opvallend dat er veel dezelfde vragen letterlijk worden gevraagd op dit forum zonder enige probleem aan te geven maar gewoon het antwoord met uitwerking verwachten...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

Ja ik wil iedereen tot diep in de nacht helpen, dat heb ik wel bewezen de afgelopen maanden, maar als ze ook nooit meer terug komen is het toch jammer.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 34

Re: [Wiskunde] Wiskundige raadsels

De badkuip wordt dit jaar vast een wiskunde examen onderwerp :roll:

Reageer