Kolomgromatografie van gras

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 23

Kolomgromatografie van gras

Een leuke opdracht van de chef:

zoek de beste manier om gras te scheiden via kolomchromatografie.

Van extractie tot gescheiden pigmenten.

Heeft iemand een idee???

thx

Berichten: 2.399

Re: Kolomgromatografie van gras

Welke pigmenten zitten er in gras, hoe zien deze er uit op moleculair niveau, wat is dan de polariteit, waarin verschillen de pigmenten onderling, wat zou dan een goed oplosmiddel + extractiemiddel zijn en wat voor kolom past hier bij? Dat zijn de vragen die je jezelf moet stellen.

Berichten: 23

Re: Kolomgromatografie van gras

wat weet ik veel, welke pigmenten er in gras zitten, of hoe ze er moleculair eruit zien!

en over de vraag welk oplosmiddel en extractie middel er het beste zijn, kan ik niet weten met mijn achtergrond van chemie.

er zit blijkbaar Cis-3-hexeen-1-ol in volgens wikipedia.

Cis-3-hexeen-1-ol

= Zorgt voor de geur van afgemaaid gras.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kolomgromatografie van gras

Ehm wat waren we hier ook alweer aan het doen? Ow ja jou proberen te helpen. Je zou eens op google ofzo kunnen zoeken, de eerste paar hits geven al chlorofyl aan...bladGROENkorrels :P

Berichten: 23

Re: Kolomgromatografie van gras

structuur van chlorofyl a en b:

A: C66H72O5N4Mg

B: C66H70O6N4Mg

wikipedia:

Chlorofyl (bladgroen) is vetoplosbaar, en lost beter op in petroleumether. Andere bladkleurstoffen (anthocyanen; bietenrood) zijn wateroplosbaar en lossen op in aceton.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kolomgromatografie van gras

Volgens mij kun je dat met behulp van een soxhlet extraheren uit gras. Voor soxhlet info klik hier.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 23

Re: Kolomgromatografie van gras

Ik moet alle pigmenten scheiden, niet alleen chlorofyl.

Er moet toch wel een site zijn waar de bestanddelen van gras te vinden is?

Maar ik vind ze niet :P

Berichten: 2.035

Re: Kolomgromatografie van gras

Een soxhlet-extractie is waarschijnlijk niet nodig... op de univ extraheerden wij chlorofyl, caroteen en een rits anthocyanen uit gras met een simpel aceton/petroleumether-mengsel in een scheitrechter. Hierna overbrengen in een ether/ethylacetaat-mengsel (dacht ik), en dit kan over een silica-kolom worden gehaald....

Hou me ten goede, dit was 15 jaar geleden, dus de precieze oplosmiddelen kunnen iets (maar niet veel!) anders geweest zijn!

Berichten: 1.153

Re: Kolomgromatografie van gras

Hou me ten goede, dit was 15 jaar geleden, dus de precieze oplosmiddelen kunnen iets (maar niet veel!) anders geweest zijn!
dat is nog steeds zo.

Ik kan me iets van 65/35 v/v% als verhouding herinneren...en waarschijnlijk dan 65% PE maar dat weet ik niet 100% zeker meer.

Berichten: 23

Re: Kolomgromatografie van gras

Dus,

gras samen met 65%aceton/ 35% petroleumether.(volume%)

Wat roeren??

dan het extract op een kolom brengen van silicia, met als loopvloeistof een ether/ethylacetaat mengsel.

Zo???

Berichten: 2.035

Re: Kolomgromatografie van gras

Sorry, te veel als een ervaren chemicus gedacht.... mijn fout :P

Ik zal proberen een voorschrift voor je te achterhalen.... in wat ik nu uit mijn geheugen kan peuren zitten vast wat "gaten" ;)

Je kan in ieder geval niet het PE/acetonmengsel direct op je kolom brengen.. dan is het silica meteen naar god :P

Berichten: 23

Re: Kolomgromatografie van gras

ah ok, leuk om dat te weten :P

en bedankt allemaal voor jullie hulpzaamheid.

:P

Berichten: 23

Re: Kolomgromatografie van gras

zijn er nog oplossingen??

Reageer