Springen naar inhoud

Kolomchromatografie van rode kool

• Log in om te kunnen reageren

Jeffe

Jeffe

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 16:15

hallo
we hebben een opdracht gekregen om een kolomchromatografie uit te voeren van rode kool.

Nu hebben we deze scheiding enkele weken geleden uitgevoerd met een negatief resultaat. Nu blijkt onze gehele opstelling van de mobiele fase en de stationaire fase compleet mis te zijn.
Alle kleurbanden bleven bovenaan vast zitten en hadden geen enkele neiging om eventueel onder druk van een waterstraalpomp zich te bewegen.

Nu mijn vraag naar jullie is om eventueel een mogelijke opstelling die het beste resultaat biedt (qua kleurenbanden) mede te delen met mij.

Vriendelijk bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 23:08

Ik heb een vragenlijstje samengesteld in het topic over gras. De vragen en keuzes die je moet maken zijn nagenoeg gelijk. Het uiteindelijke protocol kan wel verschillen :P

Jeffe

Jeffe

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2006 - 11:24

sorry maar met een kennisniveau van 3 kan ik u de naam van de pigmenten niet geven.

enkel kan ik u mededelen dat ik als stationaire fase we een mengeling van krijt (CaCO3) en aceton als mobiele fase.

misschien kan ik je dan later na wat opzoekwerk de pigment naam van rode kool mededelen.

Edit: de pigmenten in rode kool zijn anthocyaninen

Veranderd door Jeffe, 20 januari 2006 - 11:27

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2006 - 11:30

Zou je dat alsjeblieft iets vollediger op kunnen schrijven? Dan kunnen we er denk ik wat meer mee.

- Wat gebruik je als mobiele fase? aceton en water? of puur aceton? :P
- Wat gebruik je als stationaire fase? want die zin begrijp ik totaal niet..... :P
- structuur en molecuulformules van je te scheiden componentenheb je ook absoluut nodig.

Grtz Bas

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 20 januari 2006 - 11:52

The principle constituents of red cabbage are isothiocyanates (glucosinolate), vitamins A, B, C and anthocyanins (Lampe & Peterson 2002, Repetto & Llesuy 2002, Fowke et al 2003).

Aanvulling
Anthocyanins are polyphenolic (see structure), water-soluble molecules responsible for the color of many flowers and fruits. There are 15 different anthocyanins in red cabbage. Most have the basic cyanidin skeleton to which are attached various groups including glucose, coumarin, ferulic acid, and sinapic acids.

bron:
http://employees.csb...ntroduction.htm

Veranderd door Gerard, 20 januari 2006 - 12:01

Jeffe

Jeffe

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2006 - 12:56

als stationaire fase gebruikte ik een krijt - aceton mengsel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures