Springen naar inhoud

[scheikunde] Zilvernitraat

• Log in om te kunnen reageren

S33D

S33D

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 20:38

Ik zit met school vast voor een taak overeen praktijkvoorschrift,

In deze taak moeten moeten 4 vragen beantwoorden over zilvernitraat.

Hieruit blijkt dat dat er bij een bepaling 620 mg AgCl neerslaat. de vraag waar ik nu nog mee zit is:

Beredeneer of je dit mag lozen of niet??
- Lozingsnorm
- Bereken of je dit mag lozen of niet.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2006 - 21:01

Bij mijn weten mag je helemaal geen zilver(verbindingen) lozen. Kan zijn dat ik er naast zit hoor, maar als ik twee bronnen op internet doorlees, waar volgens n website maximaal 500 g/l en volgens de andere helemaal niets geloosd mag worden, zit je daar al dik overheen qua concentratie.

Edit: Maar aangezien het een taak betreft, zal het antwoord toch niet zo simpel zijn als ik nu denk (en schets) vrees ik :P

Veranderd door Raspoetin, 19 januari 2006 - 21:02

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 19 januari 2006 - 21:13

In principe kun je op basis van lozingsnormen elke hoeveelheid chemisch afval lozen als het maar ver genoeg verdund wordt.
Ik vindt dat je ook heb te voldoen aan een morele en maatschappelijke norm waarbij je het zoveel mogelijk voorkomt dat afval en niet alleen chemisch ongecontroleerd in het milieu komt

Hieronder een stukje uit een rapport over concurretievervalsing door toepassingen van verschillende normen door een zuiveringsschap.

J6) Het te lozen afvalwater mag in een proportioneel etmaalmonster maximaal de volgende concentraties aan stoffen bevatten.

Cadmium 0,1 mg/l
Chroom 1,0 mg/l
Koper 1,0 mg/l
Nikkel 1,5 mg/l
Lood 1,5 mg/l
Zink 1,5 mg/l
Zilver 1.0 mg/l
Kwik geen eis gesteld
Onopgeloste bestanddelen geen eis gesteld

Bron:http://www.sdnl.nl/edelch10.htm
Typo

Veranderd door Gerard, 19 januari 2006 - 21:53

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2006 - 21:29

Ik heb ooit een verhaal gehoord van een chemische fabriek die tussen twee wateren lag: een provinciaal water, en een rijkswater. Sommige lozingsstromen werden aan de ene kant in het water gekiept, en anderen aan de andere kant. Dit omdat de normen voor lozingen van de provincie en van het rijk verschilden....

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 21:55

geen idee wat de normen zijn maar een neerslag zou ik filtreren en het effluent lozen (er van uitgaande dat alle Ag heeft gereageert.) Dan het Ag in het juiste afvalvat deponeren zodat het teruggewonnen kan worden voor hergebruik.

maar ja dat is mijn mening en niet gebaseerd op normen of wat dan ook.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2006 - 22:51

geen idee wat de normen zijn maar een neerslag zou ik filtreren en het effluent lozen (er van uitgaande dat alle Ag heeft gereageert.) Dan het Ag in het juiste afvalvat deponeren zodat het teruggewonnen kan worden voor hergebruik.

maar ja dat is mijn mening en niet gebaseerd op normen of wat dan ook.

Zelfs al mocht dat niet zijn, dan kiep je er gewoon een overmaatje keukenzout bij. Geheid dat nu wel alle zilver neerslaat. :P

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 23:05

Ik vind concentratie ook een gigantisch domme norm voor dit gebeuren. Met andere woorden, als je er maar genoeg water achteraan dumpt zit je goed.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2006 - 08:03

In Rusland zijn heel veel normen "nul". Dat levert zo zijn eigen problemen op.

Stel je voor je koopt een huis, en er wordt lood in de bodem gevonden. 3 gram per kilogram grond. Daar moet worden gesaneerd. Elders wordt 0.01mg lood per kilogram gevonden. Daar hoeft lijkt me niet te worden gesaneerd.

Wat gebeurt er in het geval van een nul-norm? Deze wordt overal overschreden. Iedereen is gewend aan het overschrijden, en er wordt dus nergens gesaneerd. Ook niet bij 3 gram per kilogram. Bij een nul-norm is het niet eens mogelijk om te vergelijken met een norm. Het is bij ons zinvol om te spreken over een overschrijding van tien of honderd maal de norm, en dit drukt een urgentie uit. Bij een nulnorm kan zoiets niet.

Soms wordt niet alleen een maximale concentratie, maar ook een maximale totaal volume lozing in een vergunning geist. En bovendien moet zeker per kubieke meter inname van water worden betaald, dus gratis is verdunnen ook niet. Als laatste wordt steeds vaker hergebruik overwogen, en blijkt terugwinning van grondstoffen of restconcentraties economisch aantrekkelijk.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2006 - 17:52

zeker van zilverzouten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures