RNA-primers

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 152

RNA-primers

Hallo! hier ben ik weer met een vraag (blijkbaar vraag ik me altijd dingen af die niemand anders zich afvraagt :P )

bij de DNA-replicatie op de lagging streng worden steeds RNA-primers gebruikt, maar eigenlijk begrijp ik niet waarom RNA-primers. Er wordt gebruik gemaakt van DNA-polymerase in het elongatieproces en achteraf worden die RNA-primers omgezet tot DNA, dus lijkt het me weer zo nutteloos om eerst RNA-primers toe te voegen. Ik weet wel dat een primer steeds enkelstrengig moet zijn en dat DNA dubbelstrenging is en RNA dus enkelstrengig, maar je dan DNA toch gewoon denatureren zodat je het ook kan gebruiken als primer op de lagging streng of is dit niet mogelijk?

groetjes

stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: RNA-primers

zie hier een verhaal over die primers. Ik denk dat je hier wel mee uit kunt halen.

MvG Ron

Berichten: 152

Re: RNA-primers

Bedankt voor de reactie! ik had die topic inderdaad ook wel gelezen, maar een echt antwoord op mijn vraag vond ik er niet en blijkbaar is er ook geen echt antwoord. Het zal vast wel niet zo van belang zijn.

bedankt!

stef.

Berichten: 40

Re: RNA-primers

Blijkbaar is het evolutief gezien makkelijker om tot een Primosoom te komen dan tot een enzymcomplex dat eerst DNA repliceert, dat dan denatureert en dan weer correct aanhecht.

Het is volgens mij gewoon veel foutbestendiger. Het RNA wordt meteen ter plekke gesynthetiseerd en het zit meteen op de goede plaats.

Ik zou er niet te veel achter zoeken. Ik denk steeds als het volgens mij anders kan: na miljarden jaren evolutie zal de natuur wel de beste oplossing hebben gevonden, wie ben ik om even te komen zeggen hoe het moet :P

Reageer