[scheikunde] Salpterzuur en koper

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Salpterzuur en koper

Hey

Als je koperkrullen bij geconcentreerd salpeterzuur voegt, ontstaat er NO2. Bij verdund (1 molair) salpeterzuur ontsnapt het gas NO.

Weet iemand waar dit verschil op berust? Verschil in effectieve botsingen of wat anders? Beide experimenten werden onder precies dezelfde omstandigheden uitgevoerd.

Groetee



DrQuico:
Je had dezelfde vraag twee maal gesteld (niet meer doen!). Omdat bij beiden al reacties waren gekomen heb ik ze samengevoegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [scheikunde] Salpterzuur en koper

Ik geloof dat de dampen NO zijn, ze worden pas NO2 nadat ze in aanraking komen met de O2 van de lucht. Maar waarom dit dan verschilt bij verschillende concentraties weet ik niet. :P Misschien heeft het te maken met de hoeveelheid gas dat vrijkomt.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Salpterzuur en koper

Ja, mijn amanuensis zei dat het kwam door het verschil in concentratie.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Salpterzuur en koper

te lage concentratie zodat het gas niet zichtbaar ontsnapt (mijn hypothese)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Salpterzuur en koper

Wat bedoel je?

De reactie met het verdunde salpeterzuur verloopt veel langzamer, maar vindt wel gewoon plaats. Deze berekening klopt volgens mijn leraar wel, maar er moet een oorzaak zijn dat er bij verschillende concentraties andere gassen worden gevormd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Salpterzuur en koper

Omdat H+ voorkomt in de halfreacties waarbij salpeterzuur als oxidator optreed zijn de potentialen sterk afhankelijk van de H+ concentratie (de pH dus). Deze afhankelijkheid is niet voor iedere halfreactie hetzelfde. Hierdoor zal de reactie bij hoge concentratie NO2opleveren en bij lagere concentratie NO.

Dus precies wat de amanuensis zei: de concentratie

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Salpterzuur en koper

DrQuico schreef:Omdat H+ voorkomt in de halfreacties waarbij salpeterzuur als oxidator optreed zijn de potentialen sterk afhankelijk van de H+ concentratie (de pH dus). Deze afhankelijkheid is niet voor iedere halfreactie hetzelfde. Hierdoor zal de reactie bij hoge concentratie NO2opleveren en bij lagere concentratie NO.

Dus precies wat de amanuensis zei: de concentratie
Dus, als ik je goed begrijp: de reactie verloopt anders omdat er een andere pH is in de omgeving waar de reactie plaatstvindt?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Salpterzuur en koper

Beide reacties vinden altijd plaats. Eigenlijk is dit Cu/HNO3 systeem helemaal niet bijzonder. Er zijn hier twee concurrerende reacties, die allebei kunnen verlopen. Bij lage concentratie HNO3 heb je meer de reactie tot NO en bij hoge concentratie die tot NO2. In de praktijk lukt het je eigenlijk nooit om de ene reactie te laten verlopen zonder de andere.

Dit fenomeen is dus heel erg algemeen voorkomend en dat maakt het juist ook zo moeilijk in veel situaties om een bepaalde stof in zuivere vorm te krijgen. Enkele voorbeelden:

Oxidatie van sulfiet in zuur mileu (bijv. met permanganaat):

SO32- ==> SO42-

SO32- ==> S2O62-

Oxidatie van chloride door chloraat in zuur milieu. Dit kan leiden tot vorming van Cl2, maar ook tot vorming van ClO2. Beide reacties vinden in de praktijk tegelijkertijd plaats.

In de organische chemie is dit effect van nevenreacties nog veel uitgesprokener. Er zijn maar weinig reacties, die kwantitatief verlopen volgens een bepaalde vergelijking, bijna altijd heb je nevenreacties. Een heel bekende is ook de simpele verbranding. Gewenst is verbranding tot CO2 en H2O, maar je kunt ook gemakkelijk CO of zelfs C krijgen. Kijk maar naar een kaars-vlam. Met een beetje tocht krijg je al roet en je krijgt dan ook CO.

Reageer