vragen over destillatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

vragen over destillatie

hey mensen ik heb een vraagje!!

vraag1: waarom stroomt koelvloeistof *water* in een koeler van beneden naar boven en niet andersom??

Vraag2: hoe kan je zien dat al het alchohol is verdampt tijdens het destilleren?

vraag3: De alcohol dat in het opvangbuisje zit, kan dat 100% zijn?

ik zou graag antwoord op mijn vragen krijgen, want het is voor school

Alvast bedankt Afbeelding :P 8-[ :P ;)

Berichten: 205

Re: vragen over destillatie

1: denk er maar eens overna dit is makkelijk te beantwoorden als je er even over nadenkt

2: dat kan je zien door dat de temperatuur gaat steigen.

3: neej er is nog water mee is gegaan en omdat er water in de lucht zit.

suc6 met je verslag :P

Berichten: 857

Re: vragen over destillatie

Vraag 1: Dat is om zo lang mogelijk gebruik te maken van de koelende werking van de koelvloeistof,

Vraag 2: Wat zie je dat er gebeurt in de koeler? Dat is een bewijs dat het destillaat verdampt is.

Vraag 3: Wat voor koeler heb je gebruikt? Een liebigkoeler of een vigreux? Denk je dat er na 1 destillatieprocedure een 100% zuivere stof gewonnen kan worden?

Hoe er rekening mee dat een stof al verdampt zonder dat het kookpunt bereikt is. Dit is afhankelijk van de dampspanning.

Berichten: 740

Re: vragen over destillatie

Om het alcohol percentage zo hoog mogelijk te maken, moet je meerdere trappen in je destillatie uitvoeren.

Berichten: 2.746

Re: vragen over destillatie

3) niemand gehoord van azeotroop mengsel?

er kan in normale omstandigheden een max alcoholgehalte van ongeveer 96% bereikt worden.

1) als de waterinvoer traag zou zijn zou een deel van de koeler gevuld kunnen zijn met lucht

2) proef eens (voorzichtig en begin met een druppel)

Berichten: 592

Re: vragen over destillatie

Kerckhof schreef:

2) proef eens (voorzichtig en begin met een druppel)
het is mss toch beter om voor de temperatuursstijging te gaan :P

Berichten: 2.746

Re: vragen over destillatie

ja misschien wel, 80° bijvoorbeeld geeft al een serieus branderig gevoel op je tong

iets anders: de brandbaarheid testen, onder een bepaald persentage in het niet brandbaar

doe dit niet in de buurt van je installatie, en pas op met de vlammen, die zijn soms niet zichtbaar

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: vragen over destillatie

Vraag 1: Dat is om zo lang mogelijk gebruik te maken van de koelende werking van de koelvloeistof,
En om de hele koeler met water te vullen. Als het van boven naar beneden zou dan dan loopt er een waterstroom onder de koeler door en niet daarboven. Als je het andersom laat lopen (van beneden naar boven) wordt de koeler rondom gevult met koelwater, dus ook aan de bovenkant van de koeler.

EDIT: Misschien dat dit helpt mijn verhaal beter te begrijpen (het is snel in elkaar gezet, maar wel beetje duidelijk denk ik).

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 592

Re: vragen over destillatie

De beste manier om het te begrijpen is het gewoon even alletwee proberen en goed op de waterstroom te letten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vragen over destillatie

2) proef eens (voorzichtig en begin met een druppel)
Dat is een opmerking die grenst aan het toelaatbare, ook al is hij neem ik aan (of hoop ik tenminste) ironisch bedoeld Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: vragen over destillatie

hartelijk dank :P

Ben al een stuk wijzer geworden.

Maar weet nog niet zeker of ik wel antwoord op vraag 2 heb.

want ik moet weten hoe je kan zien of AL HET alcohol verdampt is


Ik heb helemaal geen verstand van scheikunde. Ik zit ook alleen nog maar op 3Havo.

ik weet niet wat voor koeler er werd gebruikt.

ik weet wel dat het alcoholpercentage 90 is en het is me afgeraden het te drinken :P

nogmaals bedankt [!] [!]

ltrz :P Afbeelding :P :P :P :) :P

Berichten: 592

Re: vragen over destillatie

De maximum hoeveelheid alcohol die je kan verwijderen is overgebracht zodra je temperatuur snel gaat stijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vragen over destillatie

Gewoon een beetje residu pakken en dit proberen aan te steken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: vragen over destillatie

Gewoon een beetje residu pakken en dit proberen aan te steken
En dan? Wijn brandt toch ook niet? Zit toch rond de 12% ethanol in. Zelfs Wodka kost moeite om in de hens te zetten (40%).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: vragen over destillatie

ok bdankt :) :P :P :P :P Afbeelding

Reageer