Springen naar inhoud

Synthetiseren van syn-ropanethial-S-oxide

• Log in om te kunnen reageren

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2006 - 14:54

Hoi hoi,

Omdat ik in het tweede leerjaar maar een beperkt aantal practica krijg aangeboden, hebben we ook de mogelijkheid tot het uitvoeren van zelf bedachte practica. :P
Nu kwam ik, met een medestudent, op het idee om de werkzame stof van ui te synthetiseren. (enzym allinase met zwavelverbindingen geeft --> syn-ropanethial-S-Oxide.)
Nu is mijn vraag: Is het wel zo verantwoordelijk om deze stof te syntheseren?
Ik bedoel, in de geconcentreerde vorm zul je er vast en zeker nog harder van moeten huilen.... Geplaatste afbeelding
Maar wanneer je dit in een zuurkast doet (die goed afzuigt) zou het in principe toch moeten kunnen, toch?

Groetjes Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2006 - 15:14

Ik zou denken dat je moet huilen omdat de stof irriterend is voor je ogen en dit dus reeds in lage concentratrie.

Of is het de bedoeling om een irriterende stof aan te maken?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2006 - 15:25

Het is toch propaanthiol-S-oxide? Waar haal je de toevoeging syn vandaan?

Deze verbinding is een traanverwekkend middel. Een soort traangas dus.
Aangezien uien eigenlijk niet bijzonder veel van deze stof bevatten (in massa%) zal zoals je al schreef zal dit in geconcentreerde vorm nog veel ernstigere effecten hebben. Het zal je met de beste wil van de wereld niet lukken om alles in de zuurkast te houden (denk ook aan het schoonmaken van glaswerk, het afvoeren van afval e.d.).

Als ik de practicumbegeleider was zou ik dit experiment in ieder geval afraden. Helemaal als de synthese uitgaat van propaanthiol, want dit stinkt ook nog eens bijzonder smerig. :P Het is bijna vragen om meerdere ontruimingen van de labzaal tijdens het experiment.

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2006 - 17:32

Het is toch propaanthiol-S-oxide? Waar haal je de toevoeging syn vandaan?

Bij het zoeken op internet kwam ik dit tegen op wikipedia......... :P

Achjah.... dit had ik inderdaad al verwacht ;) Dan maar iets anders verzinnen :P

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2006 - 17:40

Bij het zoeken op internet kwam ik dit tegen op wikipedia.........

Vermoedelijk zijn er door het veelvuldig heen-en-weer kopiŽren van de stofnaam tussen verschillende websites wat foutjes in de naam geslopen (de p was ook al weggevallen en de o van thiol was veranderd in een a). De (stereochemische) toevoeging syn heeft geen enkele betekenis voor dit molecuul.

Maundu

Maundu

• >100 berichten
  • 149 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 12:25

Ik ben al zover dat ik de structuurformule van propaanthiol heb.

Weet iemand hoe je hem in de S richting kunt orienteren en de O groep eraan kunt maken?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 februari 2006 - 17:39

Ja, dat weet ik wel.

Maar voor een dergelijk experiment (wat ik overigens ten zeerste afraad) doe je er goed aan om een specifiek voorschrift uit de chemische literatuur te halen. Dit houdt als het goed is rekening met de specifieke voorzorgsmaatregelen. Het product is immers een (sterk) traangas en de uitgangsstof stinkt naar smerige stront.

Naar de bieb dus.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 21:33

Mooi plastisch uitgedrukt :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures