Beer's law

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 218

Beer's law

Ik citeer:"Few exceptions are found to the generalization that absorbance is linearly related to the path lenght".(Principles of Instrumental Analysis, Fith Edition, Chapter 12B)

Buiten het feit dat de schrijver beweert er enkele uitzonderingen zijn, geloof ik dit niet dat dit over het algemeen wel geldt. :P

Mijn argumentatie:

Wanneer een lichtstraal met veel energie door een homogene stof reist met een vastliggende temperatuur en dichtheid, zullen de moleculen er in het begin veel 'moeite' mee hebben energie van deze golf te 'af te tappen', het gebeurd dus alleen in kleine stapjes. Naarmate de energie afneemt, zal het 'aftappen van energie' makkelijker worden = En dus de absorbance niet linear t.o.v. de afgelegde afstand bij hoge energetische golven.(in tegenstelling tot de wet van Beer's law). :)

Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar wie kan mijn beredenering weerleggen?

Groetjes

[edit] DrQuico: learly -> linearly (typo)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Beer's law

De energie van de lichtstraal is gerelateerd aan de golflengte van het licht, niet aan de afgelegde weg door een absorberend medium. Wanneer 'de energie van de lichtstraal' af zou nemen door de absorptie zou de golflengte veranderen en daarmee de kleur van het licht. En dat gebeurt dus niet.

Bij de absorbtie van licht moet je niet denken aan één grote golf die door het medium gaat. Het is gemakkelijker voor te stellen wanneer je het ziet als een hoeveelheid fotonen. Afhankelijk van de concentratie van het absorbens en de weglengte zal een deel van deze fotonen geabsorbeerd worden en een ander deel er aan de andere kant weer uitkomen. De hoeveelheid geabsorbeerde fotonen is lineair afhankelijk van de concentratie en de weglengte voor de meeste verbindingen bij absorpties tussen 0.1 en 0.9.

Reageer