koper muntjes zilver goud kleurig maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

koper muntjes zilver goud kleurig maken

heey iedereen :)

we lopen van vandaag tot aanstaande donderdag stage op een middelbare school. Zelf komen we van het ROC laboratorium techniek. we geven morgen een demostratie proef, en we hebben daar wat vragen over.

we gaan muntjes goed en zilver kleurig maken met zink.

wat we dan doen is het volgende:

we maken eeen oplossing van 2mol/l natronloog met een schepje zink poeder. Daarna brengen we het aan de kook. Waneer het aan de kook is doen we de muntjes er en en naar 1 minuut worden ze zilver kleurig. Als je ze dan in de vlam houdt worden ze goud kleurig.

nou zijn onze vragen:

waarom worden de koper muntjes gelijk goud kleurigen en niet zilver kleurig? Waarom moeten we natronloog gebruiken, en waarom een base?

leagallow en dr. evil

Berichten: 3.145

Re: koper muntjes zilver goud kleurig maken

Toevallig heb ik deze proef op mijn site staan. De muntjes worden trouwens wel zilverkleurig hoor. Alleen als je ze flink verhit worden ze goudkleurig, doordat het zink met koper legeert.

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...zinc/index.html

Op mijn website staat ook een uitleg van wat er gebeurt. Is het niet duidelijk, laat het dan maar hier weten.

Jullie gebruiken geen zinkzout initieel. Dat kan ook. Het zink poeder lost deels op en dat geeft zinkaat (II) in oplossing.

Wat echt essentieel is, is dat de koperen munt in contact is met een metallisch stukje zink. Gebruik liever geen poeder, dat is te fijn. Poeder kun je gebruiken om die zinkaat oplossing te krijgen, maar liever nog zink oxide. Voor het beste resultaat kun je beter iets grovere stukjes zink tegen de munt aan laten liggen (munt op de grovere zink stukjes).

Berichten: 2

Re: koper muntjes zilver goud kleurig maken

oke heel erg bedankt :)

we zijn toch van plan om de zink poeder te gebruiken, we hebben de proef gister voorbereid en idd. zoals je al zegt het poeder is te fijn. We hebben echter nu alleen geen tijd meer om de proef zelf uit te proberen en dat moet wel van onze TOA.

Reageer