[scheikunde] reactievgl

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

[scheikunde] reactievgl

Ethanol + azijnzuur:

CH3COOH+C2H5OH=>H2O+ C3H8COO

vorige + zwavelzuur:

C3H8COO + H2SO4 => H2O + C3H8O3COOS

Zijn ze juist??

of ben ik verkeerd bezig?

DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] reactievgl

De eerste reactievergelijking klopt, al zou ik de ethylacetaat (ester) die je vormt opschrijven als H3C(CO)OC2H5.

In de tweede reactie behandel je het product met (verdund?) zwavelzuur. Het is niet zo dat er dan een sulfaat ofzo in de ester wordt ingebouwd, de vergelijking die je geeft is dus niet goed. Het gaat het hier om de zuur-gekatalyseerde hydrolyse van de ester waardoor je een alcohol en een carbonzuur overhoudt.

Berichten: 23

Re: [scheikunde] reactievgl

zwavelzuur 100%

C3H8COO + H2SO4 => ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] reactievgl

Wanneer je zeker weet dat het 100% zwavelzuur (eigenlijk bijna 100%) is dan kan ik enkel bedenken dat je etheen elimineert en uiteindelijk azijnzuuranhydride overhoudt. Hiervoor moet je waarschijnlijk ook nog (flink) verwarmen. Dit is ook zeker niet de gebruikelijke manier voor de synthese van azijnzuuranhydride.

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je iets dergelijks voor een opleiding met chemlevel 3 zou moeten bedenken. Ik vermoed toch dat er een waterige zwavelzuuroplossing bedoeld wordt en dat je hydrolyse van je ester krijgt.

Berichten: 23

Re: [scheikunde] reactievgl

we waren bezig met esters te bereiden,

nog redelijk leuk.

we hebben de geur van ananas, banaan, appel gemaakt

Reageer